🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.
Mitä seuraa, kun suomalainen kotisiivousyritys päättää tehdä mainoskampanjan omin voimin, ilman ulkoista apua, ja antaa siivoojille vapaat kädet?
Ainakin merkittävä kasvu uusasiakkaiden määrässä, kymmenien tuhansien eurojen säästö ja työntekijöiden innostus kampanjan sisällöstä ja toteutustavasta, jos on Freskan markkinointi- ja brändijohtaja Samppa Kaartista uskominen.
– Meidän brändimme ovat meidän siivoojamme. Bisneksemme perustuu siihen, että siivooja menee asiakkaan luokse ja luo asiakaskokemukset ja -suhteet, Kaartinen sanoo.Â
Kampanjan tavoite oli nostaa siivoustaidon arvostusta lähelle taidetta – tai oikeastaan osaksi taidetta omaksi taidemuodokseen.
Hänen mukaansa se oli syy siihen, että Freskalla haluttiin ottaa ammattisiivoojat viime vuoden lopun mainoskampanjan keskiöön sen sijaan, että ”markkinointiosasto suunnittelisii norsunluutornissaan”, kuten Kaartinen asian ilmaisee.
Yritykset työskentelevät mainontaa tehdessään tyypillisesti toimistokumppanien kanssa. Toimistolle annetaan briiffi, minkä jälkeen asiakasyritys saa konseptiehdotuksia, joista joku valitaan. Sen jälkeen joko toimistokumppani tai tuotantoyhtiö toteuttaa konseptin käytännössä.Â
Freskalla päätettiin kuitenkin tehdä toisin.Â
– Markkinointiosastomme luovalla tiimillä on kuvaus- ja tuotantovalmiudet, joten tuotanto tapahtui siellä. Mutta ideoimisenkin päätimme hoitaa itse.
Kampanjan konseptikin syntyi puolivahingossa mainosvideon kuvauspäivän tuoksinassa.Â
Siivooja ajatteli siivottavaa kotia kankaana, johon maalaa lopputulosta.
– Menimme kuvaustiimin ja parin siivoojan kanssa kuvauspaikalle. Sanoimme siivoojille, että näyttäkää te meille teidän mielestä makeita juttuja. Me olimme paikalla fasilitoimassa ja kuvaamassa.
Eräs siivooja kertoi, miten hän lähestyy työtään taiteena, Kaartinen muistelee. Kun siivooja saapuu asuntoon, hän kuvittelee ensin mielessään lopputuloksen eli sen, miltä asunto näyttää siivottuna. Siivottavaa kotia hän ajattelee kankaana, johon maalaa lopputulosta.
Toinen siivooja näytti, kuinka hän puhdistaa tietyillä tekniikoilla saunan peilioven.
– Se näytti uskomattoman hienolta. Liikeradat olivat jotenkin taiteellisia. Kun kävimme materiaalia läpi, huomasimme, miten joku pätkä näytti siltä, että tässä tehdään taidemaalausta ja toinen siltä, että tässä jonkinlaista performanssia.
– Niinpä yhdistimme luovan kulman yhden siivoojan taidevertauksesta käytännön kulmaan, jonka saimme toiselta siivoojalta. Konsepti syntyi orgaanisesti, Kaartinen kertoo.
Hänen mukaansa kampanjan tavoite oli nostaa siivoustaidon arvostusta lähelle taidetta – tai oikeastaan osaksi taidetta omaksi taidemuodokseen, hän lisää.
– Olimme jonkun hienon äärellä, kun palveluamme tuottavat ihmiset pääsivät luomaan sitä, miten siitä kerrotaan kuluttajille.
Kaartinen kertoo, että videon tuotantoon ei laskettu erillistä budjettia kiinteiden henkilöstökulujen lisäksi.
– Kuvauspaikkana toimi asunto, jossa koulutamme siivoojia. Kuvaustiimi ja siivoojat olivat Freskan työntekijöitä. Valaistus ja kamerat olivat Freskan, hän luettelee.
Kaartinen laskee, että säästöä kertyi kymmeniä tuhansia euroja siihen verrattuna, jos toimisto olisi konseptoinut ja tehnyt tuotannon. Hän kuitenkin huomauttaa, ettei sisäisillä resursseilla tekeminen välttämättä toimi kaikissa tilanteissa ja kaikille brändeille.Â
"Vuoden 2022 viimeisellä kvartaalilla uusien asiakkaiden määrä kasvoi 25 prosenttia."
Freskalle se kuitenkin tässä yhteydessä sopi, sillä tarkoitus ei ole näyttää kiillotettua todellisuutta vaan oikeaa elämää, Kaartinen sanoo.
– Kun teemme kumppanien kanssa vastaavaa kampanjaa, karkaamme helposti kauemmas todellisuudesta. Silloin kuilu siivojaan, oikean kodin ja tuotannon välillä kasvaa.
Freskan kampanja näkyi televisiossa marraskuun lopulla sekä sosiaalisessa mediassa ja YouTubessa pitkin viime syksyä. Myös sähköpostimarkkinointia tehtiin, Kaartinen kertoo. Televisomainoksessa ei ollut mukana ei ollut taktista viestiä, kuten alennusta tai CTA:ta, vaan fokuksena oli Kaartisen mukaan brändin tunnettuuden kasvattaminen ja uusasiakashankinta. Luvut kertovat, että ainakin jälkimmäisessä onnistuttiin.
– Vuoden 2022 viimeisellä kvartaalilla uusien asiakkaiden määrä kasvoi 25 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaa vuotta aikaisemmin, Kaartinen sanoo.
"Kun rekrytoit parhaat siivoojat, saat tyytyväisiä asiakkaita sekä pitkiä asiakas- ja työsuhteita.”
Hän kuitenkin muistuttaa, että Freskan mainonnan kohderyhmänä eivät ole vain siivouksen kotiinsa tilaavat tai sitä harkitsevat kuluttajat.
– Tärkein kohderyhmämme ovat siivoojat. Kun rekrytoit parhaat siivoojat, saat tyytyväisiä asiakkaita sekä pitkiä asiakas- ja työsuhteita.
Niinpä kuluttajamarkkinoinnin lisäksi Freskalla tehtiin kampanjan yhteydessä sisäistä markkinointia Slackissa ja sähköpostitse. Kaartisen mukaan kampanjan tärkeimmät vaikutukset liittyvätkin sisäiseen kulttuuriin.