Itävallasta saatiin viime viikolla mielenkiintoinen ennakkotapaus, kun paikallinen tietosuojaviranomainen totesi Google Analyticsin käytön Euroopan tietosuoja-asetuksen GDPR:n vastaiseksi. Tapahtuma juontaa juurensa terveysalan verkkosivustoon NetDoktoriin, joka käyttää Google Analyticsia, kuten tuhannet muutkin eurooppalaiset yritykset.
Google Analytics välittää Euroopasta verkkosivukävijöiden henkilökohtaisia tietoja, kuten IP-osoitteen, Googlen servereille Yhdysvaltoihin, mikä rikkoo GDPR:ää.
Kohu on herättänyt laajaa keskustelua Euroopassa ja Yhdysvalloissa, koska Google Analytics on tärkeä työkalu mainonnan kohdentamisessa.
Googlen toimintaa parin vuosikymmenen ajan tiiviisti seurannut sekä useiden teknologiayritysten operatiivisessa johdossa ja hallitusrooleissa työskennellyt Fredrik Rönnlund ei kuitenkaan usko, etteikö Google voisi toimia jatkossakin Euroopan markkinoilla.
– Ensinnäkin Google tulee varmasti valittamaan päätöksestä ja seurauksena on kohtuullisen pitkä oikeuskäsittely. GDPR on ristiriidassa USA:n terroristilain (FISA) kanssa, mutta pidän kohtuullisen mahdottomana, että Google, Amazon, Microsoft, Apple ja vastaavat eivät enää voisi toimia Euroopan markkinoilla. Ei ole varsinkaan Eurooppalaisten etujen mukaista, että EU:n pitäisi luoda yrityksiä, jotka rakentavat samat infrat, jossa amerikkalaiset ovat meitä valovuosia edellä, sanoo Rönnlund, joka toimii suomalaisen markkinointiteknologiayhtiö Leadoo Marketing Technologiesin operatiivisena johtajana ja hallituksen puheenjohtajana.
Rönnlund ei myöskään usko siihen, että Googlen valta-asema olisi hiipumassa Euroopassa.
– Googlella on tosi paljon pelissä Google Analyticsin osalta, ja he kyllä muokkaavat toimintaansa asetusten mukaiseksi, jos niin vaaditaan. Google Analyticsin merkitys mainonnan kohdistamisessa on merkittävä, ja mainonta on edelleen Googlen suurin tulonlähde. Se on näennäisessä helppokäyttöisyydessään monelle verkkosivustolle hyvä perusanalytiikkatyökalu, ja siinä positioissa Google sen myös haluaa pitää.
Itävallan ennakkotapaus jättää varmasti jälkensä markkinointiin, mutta muutoksen suuruudesta ei ole mitään varmuutta. Todennäköisintä on kuitenkin se, ettei luvassa ole isoja muutoksia.
– Kyllä tämäkin tapaus tulee markkinointia muuttamaan siitä näkökulmasta, että yritykset ja kuluttajat tulevat koko ajan tietoisemmaksi GDPR:stä sekä siihen liittyvistä oikeuksista että vaatimuksista. Markkinoijan pitää olla näistä asioista kartalla, ettei oma toiminta datan keräämisen suhteen esimerkiksi vaaranna suhdetta asiakkaisiin tai potentiaalisiin asiakkaisiin, Rönnlund arvioi.
Lue myös: Mitkä digimarkkinoinnin teemat puhuttavat vuonna 2022? Näin vastaa asiantuntija Juha Pihkakoski
Yhtenä ratkaisuna olisi se, että EU:n ja Yhdysvaltain viranomaiset tekisivät datan siirrosta sopimuksen, jonka myötä EU-kansalaisten tietoja voisi siirtää ison veden taakse luottamuksellisesti. Sellainen sopimus lienee kuitenkin kaukainen haave, sillä EU:n ja Yhdysvaltain suhtautuminen yksityisyyden suojaan ja datan käsittelyyn poikkeavat toisistaan merkittävästi.
Ongelma liittyy etenkin Yhdysvaltain lainsäädäntöön, jonka mukaan maan tiedusteluviranomaiset voivat käsitellä jokaisen jenkkiyrityksen dataa. Toisin sanoen viranomaiset pääsevät kiinni Googlen dataan, jossa on henkilökohtaisia tietoja eurooppalaisista.
– EU ja Yhdysvallat ovat näissä kahdessa asiassa hyvin kaukana toisistaan, vaikka tietysti molempien osapuolten tahtotila sopimukseen on olemassa. Jos seurataan rahaa, molemmilla osapuolilla on insentiivit keksiä ratkaisu. Ehkäpä paljon puhuttu Web3 on ratkaisu jollain tasolla, Rönnlund sanoo.
Rönnlund muistuttaa, että tilanteen epäselvyys ja sopimuksettomuus vaikuttavat koko teknologiaekosyysteemiin.
– Tämä tilannehan ei koske tietenkään pelkästään Googlea. Ihan samalla tavalla vaikkapa Wolt ja Supercell keräävät, säilyttävät ja analysoivat dataa käyttäjistään.
Lähde: Leadoon tiedote