Google kertoi jo toukokuussa lanseeraavansa My Ad Center -nimisen palvelun, jolla lisätään ihmisten valtaa sen suhteen, millaisia mainoksia he näkevät Googlen palveluissa. Nyt My Ad Center on julkaistu ympäri maailmaa, Google kertoo.
Palvelu on kaikkien suomalaisten käytettävissä lähiviikkojen aikana.
My Ad Centerissä voi esimerkiksi estää personoitujen mainosten näkymisen. Googlen mukaan mainokset saa estettyä helposti muuttamalla vain yhtä asetusta.
Olennaista onkin, että nyt käyttäjä saa tarkan hallinnan omiin käyttäjätietoihinsa ja käyttöhistoriaansa. Käyttäjät voivat jatkossa itse valita, mitä tietoja Google voi käyttää mainosten kohdentamiseen, jos ylipäätään haluaa saada kohdennettua mainontaa. Käyttäjät voivat esimerkiksi valita, ettei kohdennetussa mainonnassa voi käyttää lainkaan verkkohakuhistoriaa tai YouTuben katseluhistoriaa.
Google painottaa, että My Ad Centerissä tehdyt muutokset eivät vaikuta lainkaan palveluiden toimintaan.
Uudessa palvelussa voi myös päättää aihe-alueita, joista ei halua nähdä mainoksia. Lisäksi käyttäjät voivat rajata mainonnastaan pois myös haluamiaan brändejä ja mainostajia.
– Kuvittele, että käytit kuukausia viimeisimmän rantalomareissusi tutkimiseen, ja kun olet palannut lomalta, et halua enää nähdä lomamainoksia. My Ad Centerissä voi napauttaa lomamainoksen vieressä olevaa kolmea pistettä ja valita, että haluat nähdä vähemmän tämän tyyppisiä mainoksia. Samalla käyttäjä voi valita haluavansa nähdä mainoksia hänelle tärkeistä asioista, kuten tennari- tai joululahjatarjouksista, Googlen tiedotteessa kiteytetään.
Palvelun tehtävänä on myös lisätä läpinäkyvyyttä. Käyttäjät näkevät mainostajasivuilla, millaisia mainoksia kukin mainostaja on näyttänyt viimeisen kuukauden aikana.