Unsplash
Digitaalisuus

Googlen tutkimus: Yksityisyyden suojaan panostaminen on suuri valttikortti brändille

21.9.2022 10:05
Toni Rajamäki
Tutkimuksen mukaan kuluttajat pitävät palveluiden huonoa yksityisyyttä melkein yhtä pahana asiana kuin varsinaista tietovuotoa.

Googlen juuri julkaistu tutkimus kertoo yksityisyyden suojan suuresta merkityksestä brändeille, sillä tulosten mukaan yksityisyyden suojaan panostaminen on iso valttikortti tänä päivänä.

Kenties tärkein löydös on se, että kuluttajat pitävät palveluiden huonoa yksityisyyttä melkein yhtä pahana asiana kuin varsinaista tietovuotoa. Eli yksityisyyden vähättely voi tuottaa brändihaittaa, vaikka todellista vahinkoa ei edes tapahtuisi. 

Yksityisyyden suoja on ollut jo useamman vuoden pinnalla, ja asia nousee toistuvasti esiin mediassa. Esimerkiksi viime viikolla otsikoissa pyöri S-Pankin tietomurto, jossa pankin asiakkailta vietiin rahaa. Maksuvälinepetoksia tehtiin useita kymmeniä kesän aikana.

MAINOS

Googlen tutkimuksen mukaan jopa 43 prosenttia eurooppalaisvastaajista on valmis vaihtamaan brändin toiseen, jos hänen kokemuksensa yksityisyyden suojasta on huono. 71 prosenttia vastaajista kertoo suosivansa brändejä, jotka avaavat, mitä dataa ne keräävät ja mihin tarkoitukseen. Skeptisesti datan keräämiseen suhtautuvista kuluttajista 82 prosenttia suosii brändejä, jotka ovat avoimia datan keräämisen suhteen.

– Nykyisen epävarmuuden aikana yritykset eivät voi vältellä yksityisyydestä puhumista. Vaikeina aikoina on investoitava tulevaisuuteen. Yksityisyydensuoja on se investointi. Investoinnit yksityisyydensuojaan maksavat itsensä takaisin. Melkein kolme neljäsosaa kertoo suosivansa brändejä, jotka kertovat rehellisesti, mitä dataa ne keräävät ja miksi. Samalla useampi kuin neljä vastaajaa kymmenestä kertoo vaihtavansa toiseen brändiin, jos se tarjoaa paremman yksityisyydensuojan kokemuksen, painottaa Googlen EMEA-alueen johtaja Matt Brittin tiedotteessa.

Hyvän yksityisyyteen liittyvän kokemuksen myötä luottamus brändiin kasvaa 13 prosentilla, tutkimus kertoo. Vastaavasti huono kokemus heikentää luottamusta 35 prosentilla. Tietovuoto heikentää luottamusta 44 prosentilla, eli ero pelkkään huonoon kokemukseen on hyvin maltillinen.

– Asiakkaat ostavat mieluummin brändeiltä, jotka antavat heille hallinnan omasta yksityisyydestään. Se voi tarkoittaa suostumuksen pyytämistä personoituihin mainoksiin tai muistutuksiin yksityisyysasetusten tarkistamisesta. Negatiivisen yksityisyydensuojan kokemus vaikuttaa voimakkaammin kuin hyvä yksityisyydensuojan kokemus. Kun luottamus on kerran menetetty, on vaikeaa saada asiakkaita takaisin. Sen takia on onnistuttava heti ensimmäisellä kerralla, Brittin lisää.

MAINOS
MAINOS