Grand One
Digitaalisuus

Grand One -voittaja Zoanin liiketoiminta lähti vahvaan kasvuun Ikuinen vappu -kampanjan jälkeen – yritys otti ison riskin ylistetyllä virtuaalikeikallaan

9.6.2021 12:50
Toni Rajamäki
Virtuaalikeikoista tuli iso osa Zoanin liiketoimintaa. Kaikki lähti JVG:n vappukonsertista reilu vuosi sitten.

Virtuaalisista toteutuksistaan tunnettu tuotantoyhtiö Zoan on onnistunut kasvamaan koronapandemian aikana isoin askelin, mutta se ei ollut itsestäänselvyys vielä kriisin alkuvaiheessa. Kaikki alkoi huhtikuussa 2020, kun Zoan järjesti Helsingin kaupungin ja muutamien yhteistyökumppaneidensa kanssa virtuaalisen livekeikan, jossa esiintyi rapduo JVG.

Keikka oli jättimenestys, joka avasi Zoanille aiempaa enemmän ovia kansainvälisille markkinoille ja mahdollisuuden liiketoiminnan rajuun kasvattamiseen. Zoanin liikevaihto liki tuplaantui koronan aikana, ja nyt yritys on jo matkalla kahdeksan miljoonan euron liikevaihtoon. Suuri kasvun syy löytyy nimenomaan korona-aikana yleistyneistä virtuaalikeikoista, joissa Zoan on ollut edelläkävijä jopa globaalissa mittakaavassa.

– Virtuaalikeikoista syntyi meille uusi genre, uusi liiketoiminnan alue, Zoanin toimitusjohtaja Miikka Rosendahl kertoi MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Teematilaisuudessa.

JVG - Ikuinen Vappu -nimellä kulkenut tapahtuma kuvattiin livenä teollisuushallissa. Rapduo veti keikan “green screenin” edessä, ja katsojille taustalla näkyi tietokoneella rakennettu Senaatintori. Ylistetty toteutus voitti markkinointiviestinnän ja digitaalisen markkinoinnin Grand One -kilpailussa kampanjapääpalkinnon.

Tapahtuman jälkeen Zoan on päässyt tuottamaan jopa kansainvälisten tähtien, kuten Rita Oran ja Martin Garrixin, virtuaalikeikkoja. Suomessa yritys on järjestänyt JVG:n ohella keikat Nightwishille ja Teflon Brothersille.

Suuren suosion takia Zoan loi uuden brändin, jonka nimi on Burst. Kyseessä on alusta, jossa keikkoja esitetään. Tänä päivänä Zoan on myynyt jo yli miljoona lippua virtuaalikeikoilleen. Paljon kertoo se, että muun muassa Nightwishin keikkaa seurattiin jopa 108 eri maassa.

– Jotkut sanovat, ettei kukaan tällaisesta maksa, mutta kyllä ihmiset maksavat. Katsokaa vaikka, olemme myyneet yli miljoona lippua. Olemme luoneet median, joka toimii, painotti Zoanin operatiivinen johtaja Laura Olin.

Virtuaalivappu oli iso riski

Monesti parhaat ideat syntyvät yllättäen nopealla aikataululla. Niin kävi myös Zoanilla, jossa idea virtuaalivapusta syntyi vain muutama viikko ennen vappuaattoa. Koko projekti vietiin onnistuneesti maaliin vain kahdessa ja puolessa viikossa.

– Ensimmäistä kertaa mietimme asiaa maaliskuun lopussa. Puhuimme Helsingin kaupungin kanssa, että olisi tarvetta kehittää jotain vappuaatoksi, jotta Senaatintorilla ei olisi 30 000 ihmistä juhlimassa. Saimme lopulta reilut 100 000 euroa Helsinki Eventsiltä toteutukseen, Olin kertoo.

Loppurahoitus löytyi yhteistyökumppanien kautta. Aikataulu oli kuitenkin edelleen tiukka, ja ilmassa oli runsaasti epävarmuutta.

– Meidän piti muuttua kahdessa ja puolessa viikossa webfirmaksi. Tämä oli kreisi projekti. Teoriassa tiesimme, miten eri teknologiakomponentit toimivat yhdessä, mutta meillä oli vielä viisi tuntia ennen keikkaa isoja teknisiä ongelmia. Koneet pyörivät väärässä synkassa, paljasti Rosendahl.

Ongelmien myötä tuotanto ei pystynyt tallentamaan kenraaliharjoitusta purkkiin. Niinpä Zoanilla ei ollut enää varasuunnitelmaa sen varalle, että livekeikka olisi mennyt pieleen.

– Kukaan hullu ei tuolloin lähtenyt tekemään virtuaalikeikkoja livenä, koska ennakkoon nauhoitettu lähetys on turvallisempi vaihtoehto. Me kuitenkin teimme liven kaiken sen tietämättömyyden ja hulluuden keskellä, Rosendahl muisteli.

Kenraaliharjoituksen epäonnistuneesta nauhoituksesta ei kerrottu edes artisteille.

– Käskimme ohjaajan sanoa heille, että veditte sairaan hyvin. Muuten he eivät olisi uskaltaneet vetää keikkaa, koska oli pakko onnistua, Rosendahl naurahti.

– Kun ensimmäisen kerran painoimme napista grafiikat päälle (livekeikan alussa), meidän koko tiimi oli polvirukousasennossa. Kaikki ovat sanoneet, että mikään ei tunnu enää miltään tuon jälkeen. Kaikkia jännitti niin paljon.

Lue myös: TBWA\Helsinki nappasi ennätyksellisen potin Grand One -kisassa, pääpalkinnot menivät Nesteelle ja JVG:n vappukonsertille

MAINOS
MAINOS
MAINOS