Unsplash/Leon Seibert
Mainonta

Greenpeacen Vuoden huiputus -äänestyksessä selvitetään, mikä yritys vastasi kuluneen vuoden törkeimmästä tai harhaanjohtavimmasta fossiilimainoksesta – katso vaihtoehdot tästä

7.4.2022 10:50
Toni Rajamäki
Ehdolla on neljä tunnettua brändiä. Voittaja valitaan yleisöäänestyksellä.

Greenpeace on laittanut Suomessa alulle kilpailun, jossa haetaan kuluneen vuoden törkeintä tai harhaanjohtavinta fossiilimainosta. Vuoden huiputus -kisan “voittaja” valitaan yleisöäänestyksellä.

Kilpailun tuomaristo, Meeri Koutaniemi, Olli Tiainen ja Klaus Welp, on valinnut finaaliin neljän tunnetun brändin mainokset. Mukana ovat BMW, Fortum, Finnair ja ST1.

– Ehdolla on neljä mainoskampanjaa neljältä yhtiöltä, jotka ovat erityisen ansioituneita ilmastokriisin kiihdyttämisessä sekä julkikuvansa viherpesussa, kilpailun verkkosivuilla sanotaan.

BMW pääsi – tai joutui – listalle mukaan tammikuisella ulkomainoskampanjallaan, jossa brändi mainosti uutta automalliaan laulaja Paula Vesalan kasvoilla. Mainoksissa olleen tekstin mukaan Vesala on vaikuttunut siitä, että uudessa autossa verhoilun valmistuksessa on käytetty meressä kelluneita muovipulloja ja kalaverkkoja.

– Vähintäänkin yhtä vaikuttavaa on, millaisella pokerilla tämä tarpeettoman suurista polttomoottoreistaan tunnettu autojätti yrittää maalata vihreäksi öljynmustaa brändiään.  Todellisuudessa BMW:n ilmastotavoitteet ovat moniin automerkkeihin verrattuna vaatimattomia – ja itse asiassa niin onnettomia, että saksalainen ympäristöjärjestö Deutsche Umwelthilfe haastoi yhtiön viime syksynä oikeuteen. BMW aikoo jatkaa bensasyöppöjen peltilehmiensä valmistamista vielä vuosikymmeniä. Yhtiön tavoitteena on ainoastaan puolittaa fossiiliautojensa määrä vuoteen 2030 mennessä. Vertailun vuoksi esimerkiksi Volvo aikoo vuonna 2030 myydä ainoastaan täyssähköautoja, raadin perustelu kuuluu.

Lue myös: Näin markkinoinnin ammattilaiset reagoivat Paula Vesalan BMW-mainokseen: “Kampanja on kökkö”

Finnair on kilpailussa mukana Vapauden tunne -mainoskampanjallaan, jossa yhtenä osana oli ulkomainonta.

– Kampanjaan kuului muun muassa kerrostalon seinän kokoinen, Helsingin keskustaan ripustettu mainoslakana, joka lupaili “vapautta” eli lomalentoja alkaen 32 euroa.  Samana kesänä ympäri pohjoista pallonpuoliskoa oli koettu ennätyksellisiä lämpöaaltoja ja metsäpaloja. Muutama viikko ennen Finnairin mainosta julkaistiin ilmastopaneeli IPCC:n arviointiraportti, jonka mukaan nykyisillä päästöillä olemme matkalla kohti ilmaston katastrofaalista ylikuumenemista.

– Jos haluamme moninkertaistaa hiilijalanjälkemme, vaarantaa maapallon elinkelpoisuuden ja vieläpä levittää koronaa ympäri maailmaa 800km/h nopeudella, tällaiset tarpeettomaan lentelyyn kannustavat mainokset ovat siihen erinomainen keino. Noin 40 prosenttia Euroopassa käytetystä öljystä on venäläistä alkuperää. Joten mitä enemmän lentokerosiinia palaa, sitä tehokkaammin pyörii itänaapurimme sotakoneisto. Ja sitä harvinaisemmaksi käy Finnairin mainostama vapauden tunne.

Fortumilta kisassa on mukana mainoslakana, joka oli ripustettu Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Mainoksessa puhutaan muutoksesta, joka johtaa puhtaampaan maailmaan. 

– Driving the change for a cleaner world, julistaa valtionyhtiö Fortum. Ovelasti slogan jättää kertomatta, kuka tätä muutosta ajaa – valtionyhtiö itse on ajanut maailmaa kohti ilmastokatastrofia muun muassa avaamalla uuden hiilivoimalan Saksaan, haastamalla hiilestä eroon pyrkivän Hollannin oikeuteen ja panostamalla fossiilikaasuun. Fortumin hiilidioksidipäästöt 2021 olivat 190 miljoonaa tonnia vuodessa, lähes neljä enemmän kuin koko Suomen yhteenlasketut päästöt. Fortum tuottaa suurimman osan energiastaan fossiilisilla polttoaineilla, eikä yhtiön strategiassa ei edelleenkään ole takarajaa niistä luopumiselle. Tytäryhtiö Uniper aikoo yli kolminkertaistaa nesteytetyn maakaasun (LNG) portfolionsa.

– Siinä missä monet yritykset ovat sodan alettua ilmoittaneet lähtevänsä Venäjältä, Fortum ja Uniper jatkavat toimintojaan Venäjällä normaalisti. Lisäpisteitä Fortum saa kisaraadiltamme siitä, miten häikäilemättömästi se käyttää mainoksessaan lapsia – samoja lapsia, joiden tulevaisuutta Fortum hiilibisneksillään uhkaa.

Neljäs finalisti on ST1:n mainos, jossa brändi kehottaa ostamaan polttoainetta ST1:ltä tai ST1:n Suomessa operoimilta Shellin asemilta, koska sillä pääsi mukaan arvontaan, jonka pääpalkinto oli lento Pekingin talviolympialaisiin. ST1 myös sponsoroi kisoja. Mainoksen sloganina oli “Tankkaa itsesi Pekingiin”.

– Kampanja jatkoi ST1:n tuttua tapaa yhdistää toisiinsa fossiilinen energia ja talviurheilu, vaikka juuri fossiilit vaarantavat koko talviurheilun tulevaisuuden. ST1 on upeasti onnistunut brändäämään itsensä puhtaan energian puolestapuhujana ja energiavallankumouksen edelläkävijänä, vaikka valtaosan voitoistaan se tekee edelleen myymällä fossiilisia: bensiiniä, dieseliä, lämmitysöljyä, moottoripolttoöljyä ja raskaita polttoöljyjä. Erityisen ovela silmänkääntötemppu ST1:ltä on ollut Olympiakomitean kanssa julkistettu “ilmastoyhteistyö”, jonka tavoitteena on “kehittää yhdessä suomalaisia ilmastotekoja” samalla, kun fossiilisten kulutuksesta palkitaan arpomalla tankkaajien kesken kaukolentoja ja bensalahjakortteja.

Vuoden huiputus -äänestys on jo käynnissä, ja se päättyy 28. huhtikuuta.

MAINOS
MAINOS
MAINOS