Nordic Commercial Spaces & Communities eli NCSC valitsi Hansakorttelin Hansailmiö-kampanjan yhteydessä toteuttaman Pist siit sit viissataa piispist -tempauksen vuoden parhaaksi markkinointikampanjaksi Suomessa vuonna 2023.
Piispistaideteos edustaa Suomea NCSC Nordic Awards -kilpailussa, jossa se kamppailee Pohjoismaiden kauppakeskustoimialan parhaan markkinointikampanjan tittelistä. NCSC Awards on vuosittainen kilpailu, jonka tarkoituksena on antaa tunnustusta kauppakeskustoimialan menestyksekkäimmistä, innovatiivisimmista ja luovimmista panostuksista.
Turun Hansakortteliin rakennettiin syksyllä 2023 Hansailmiö-kampanjan yhteydessä syötävä taideteos 750 piispanmunkista. Kakkuveistostaitelijana tunnetun Venla Daffehin käsissä piispiksistä muodostui taideteos, joka sai inspiraationsa Turun linnan holvikaarista sekä Turunmaan saariston tunnelmasta. Teos oli esillä vain hetken, sillä se jaettiin piispis piispikseltä kahvin kera paikalle saapuneille.
Lue myös: ”Pistsiitsitvielviissattaapiispist ja tee siitsit veistos”
– Syksyn Hansailmiö ei ollut vain suuri mediailmiö, vaan myös merkittävä kaupallinen menestystarina. Verrattuna edeltävän syksyn vastaavaan tapahtumaan, saimme aikaan kaksinumeroiset kasvuluvut niin kävijämäärässämme kuin myynnissämmekin. Eilen saamamme palkinto kruunaa onnistuneen kampanjan, jonka eteen teimme paljon töitä koko kauppakeskuksen voimin, Hansakorttelin kauppakeskusjohtaja Henri Eteläpelto sanoo tiedotteessa.
– Strategiamme kulmakivi on ilmiöittäminen, jolla luodaan puheenaiheita ja annetaan uusi syy tulla kauppakeskukseen. Hintavetoisen kampanjan sijaan on otettu ilmiöittämisen keinot käyttöön, Hansakorttelin markkinointipäällikkö Mirva Järvinen lisää.
Hansakorttelin liikkeiden myynti vuonna 2023 oli noin 229,6 miljoonaa euroa ja kävijämäärä noin 10,5 miljoonaa.