Verkkokauppajätti Amazonin suosio on kasvanut merkittävästi, ja kehitykselle ei näy loppua. Tuoreen selvityksen mukaan Amazoniin liittyy päivittäin lähes 4000 uutta myyjää. Tänä vuonna verkkokauppa saa arvion mukaan jopa 1,4 miljoonaa uutta kauppiasta.
Näistä yrityksistä vain marginaalinen osuus tulee Suomesta, jossa vielä harva yritys hyödyntää Amazonin tarjoamaa mahdollisuutta. Amazon ei pidä lukua siitä, kuinka moni palvelua käyttävä yritys tulee Suomesta, mutta Pohjoismaiden johtavan Amazon-palvelutoimiston Retime Agencyn toimitusjohtajan Jani Ovaskan mukaan luku on pieni.
– Kovin moni suomalaisyritys ei ole vielä hyödyntänyt Amazonia. Oman arvioni mukaan Amazonissa myy tuotteitaan vasta noin 200-250 suomalaisyritystä. Yrityksistä moni myy ainoastaan yhdellä Amazonin markkinapaikalla, vaikka siellä olisi mahdollista myydä 19 markkinapaikalla, Ovaska kertoo.
– Luku on todella pieni, kun huomioi, että Amazonissa on yli 1,5 miljoonaa myyjää. Suomesta löytyy helposti useampi tuhat yritystä, jotka pystyisivät myymään Amazonissa.
Luku on siinäkin mielessä yllättävä, että Amazon-brändi ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat jo hyvin tiedossa Suomessakin. Parhaimmat suomalaisyritykset tekevät Amazonissa miljoonamyyntiä.
– Tiedän, että suurimmat myynnit ovat useissa miljoonissa vuositasolla. Tämä ei toki tule ilmaiseksi, vaan siihen yltäminen vaatii yritykseltä pitkäaikaista omistautumista sekä investointeja myös Amazon-myyntikanavaan kokonaisvaltaisesti.
Ovaskan mukaan omistautuminen tarkoittaa muun muassa panostamista Amazon-markkinointiin ja sen ymmärtämiseen, sillä kyseessä on oma taitolajinsa.
– Amazon-markkinointi on ihan oma pelinsä. Teknisesti se voi kuulostaa jonkun korvaan helpolta, mutta Amazonissa markkinoitaessa on todella paljon muuttujia. Yrityksen täytyy olla Amazonissa ”retail ready” ennen kuin markkinoinnnin panostuksia kannattaa kasvattaa merkittävästi. Sisällöllä on merkitystä, kuten muussakin mainonnassa ja kaupankäynnissä. Oman Brand Storen tekeminen Amazoniin helpottaa brändin tunnettuuden kasvattamisessa oman kohderyhmän keskuudessa, Ovaska neuvoo.
Suomalaisryritysten etuna voi usein olla laadukkaat tuotteet, ja sitä kannattaa yrittää hyödyntää.
– Suomalaiset tuotteet ovat tunnetusti laadukkaita. Laatu on yksi merkittävä ja erottava tekijä, jota kannattaa hyödyntää edukseen kilpailutilanteessa. Myös laadukkaan sisällön ja kuvien tuottaminen antaa kilpailuetua. Täytyy myös huolehtia ostavista asiakkaista. Hyvä asiakaspalvelu on aina hyvää markkinointia.
Vaikka suomalaisyritykset eivät ole vielä lähteneet sankoin joukoin Amazoniin, on suomalaisyritysten kiinnostus palvelua kohtaan kovassa kasvussa. Siihen on vaikuttanut muun muassa Ruotsin markkinapaikan avautuminen viime vuonna sekä koronapandemia, joka on johtanut verkkokaupan suosion rajuun kasvuun.
– Retimelle tulee yhteydenottoja lähes päivittäin, joten meidän näkökulmasta tämän vuoden kasvu tulee olemaan jokseenkin merkittävää. Meidän asiakasmäärä tuplaantui viime vuonna, ja myös tämän vuoden alku on ollut hyvä, sillä kasvua on tullut 200 prosenttia viime vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna.
Ovaskan mukaan suomalaisten Amazon-into herää kuitenkin kunnolla vasta, kun Amazon avaa muiden Pohjoismaiden markkinapaikat. Verkkokauppajätin rantautumisesta Suomeen ei ole vielä annettu virallista tietoa julkisuuteen, mutta merkit viittaavat siihen, että yhtiö on tulossa muihinkin Pohjoismaihin.
– Se viimeistään poksauttaa ketsuppipullon auki.