Aktiivisin Linkedin-viestijä TE500-yritysten toimitusjohtajien listalla on Osuuskauppa Peeässän toimitusjohtaja Mikko Junttila, kertoo Bonfire Agencyn toteuttama Suomen vaikuttavimmat toimitusjohtajat 2024 -analyysi, joka tehtiin yhteistyössä mediaseuranta- ja analyysitoimisto Retrieverin ja analytiikkayhtiö Sometrikin kanssa.
Analyysissä käytiin läpi TE500-yritysten toimitusjohtajien näkyvyys ja vaikuttavuus vuoden ajalta.
Aktiivisuuden lisäksi mitattiin toimitusjohtajien vaikuttavuutta heidän Linkedin-julkaisujen saamien reaktiomäärien kautta.
– Vaikuttavuudessa pärjäsivät hyvin sellaiset toimitusjohtajat, jotka ottavat omilla kasvoillaan ja näkemyksillään rohkeasti kantaa toimialansa ajankohtaisiin teemoihin sekä yhteiskunnallisiin kysymyksiin, kuten Elisan Topi Manner ja Helenin Olli Sirkka. Toimitusjohtajilta odotetaan yhä enemmän osallistumista yhteiskunnalliseen keskusteluun, ja oli hienoa nähdä hyviä esimerkkejä toimitusjohtajista, jotka rakentavat ajatusjohtajuutta eri kanavissa, Bonfire Agency Oy:n toimitusjohtaja Laura Pääkkönen toteaa tiedotteessa.
Raakkukriisi toi negatiivista julkisuutta
Tutkimuksessa analysoitiin myös sitä, ketkä toimitusjohtajista pääsevät esiin toimituksellisen median puolella.
Toimitusjohtajien mainintamäärät kotimaisessa mediassa käytiin läpi viimeisen vuoden ajalta, ja samalla pureuduttiin myös 50 näkyvimmän toimitusjohtajan laadulliseen tavoittavuuteen. Retrieverin oma Brand Building Effect on mittari julkisuuden laadun arvioimiseen, ja se huomioi osuman sävyn, analyysikohteen huomioarvon sekä julkaisseen median lukijamäärän.
Esimerkiksi artikkeli, jossa analyysikohde on mainittu otsikossa, käsittelyn sävy on positiivinen ja julkaissut media valtakunnallinen päämedia, rakentaa laadullista tavoittavuutta merkittävästi voimakkaammin kuin neutraali maininta vaikkapa pienessä paikallislehdessä.
Määrällisesti eniten mediaosumia keräsi Stora Enson Hans Sohlström, joka sai 832 mainintaa. Laadulliselta tavoittavuudeltaan ykköseksi nousee kuitenkin Varman Risto Murto. Nokian Pekka Lundmark sijoittuu molemmilla mittareilla toiseksi.
– Stora Enson surullinen raakku-tapaus toi yhtiölle runsaasti negatiivista julkisuutta. Myös toimitusjohtaja Sohlströmin sai osansa negatiivisesta käsittelystä, mutta häneen henkilönä kohdistuvaa julkisuuden sävyä tarkasteltaessa näkymä oli kuitenkin yllättävänkin neutraali. Monissa artikkeleissa Sohlström näyttäytyi sovittelijana, joka myönsi toiminnan olleen yrityksen arvojen vastaista ja korosti valmiutta maksaa kaiken mitä tarve vaatii. Tapaus on hyvä esimerkki johtajan merkityksestä julkisuuden sävyn tasapainottamisesta kriisin keskellä, Retrieverin data-analyytikko Tuukka Hanhiniemi toteaa.
– Viestinnän mittaamisessa mainintojen määrää ei tule pitää itseisarvona, vaan uutisen sisältö ja laatu ratkaisee, Hanhiniemi jatkaa.
Analyysi on toteutettu ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agencyn toimeksiannosta. Analyysi perustuu Retrieverin ja Sometrikin kautta kerättyyn aineistoon ajalta 1.11.2023–31.10.2024
Lähdeaineistona käytettiin Talouselämän TE500 -selvityksen yritysten toimitusjohtajia. Mikäli yhtiöllä ei ole ollut löydettävissä omaa Suomen toimitusjohtajaa tai maajohtajaa, pyrittiin analyysiin valitsemaan parhaiten roolia vastaava henkilö kuten Suomen markkinasta vastaava globaali toimitusjohtaja.
Retrieverin analyysin lähteisiin kuuluvat suomen- ja ruotsinkieliset verkko- ja printtimediat. Artikkeleiden kokonaislukumäärä oli 20 841. Jokaisessa artikkelissa mainitaan toimitusjohtaja yhdistettynä edustamansa yrityksen nimeen.
Aineistosta on eritelty 50 määrällisesti näkyvintä toimitusjohtajaa, joille toteutettiin tekoälyavusteinen sävy- sekä huomioarvoanalyysi, joiden pohjalta koostettiin laadullinen tavoittavuus