Heinolan Viikinäisissä sijaitsevasta Suomen ainoasta luonnon mineraalivesilähteestä lähtöisin olevaa Vellamo-pullovettä myydään Yhdysvalloissa luksustuotteena. Yhden vesipullon hinta saattaa nousta jopa 15 dollariin.
Veden on onnistunut brändäämään luksustuotteeksi heinolalainen vuonna 2017 perustetty Ice Age Water Oy. Sen Vellamo-vettä myydään Yhdysvalloissa jo yli 10 osavaltiossa ja noin 350 huippuluokan ravintolassa ja hotellissa. Tärkeimpiä markkina-alueita Vellamolle ovat Florida, Kalifornia, Michigan ja New York sekä Toronto.
Vellamo on ollut mukana amerikkalaisen jalkapallon suurtapahtumassa Super Bowlissa.
– Suomalainen, jääkaudelta peräisin oleva vesi koetaan eksoottisena maailmalla. Tästä syystä lukuisat globaalit huippuhotellibrändit ovat halunneet meidän kanssa yhteistyöhön, kertoo Vellamon taustalla olevan Ice Age Water Oy:n hallituksen puheenjohtaja Petteri Ahonen tiedotteessa.
Vellamo-brändi on panostanut Pohjois-Amerikassa vahvasti markkinointiin ja brändin rakentamiseen. Brändi on esimerkiksi ollut mukana amerikkalaisen jalkapallon suurtapahtumassa Super Bowlissa sekä tehnyt vaikuttajayhteistyötä NFL-tähti Antonio Brownin kanssa. Brownilla on sosiaalisessa mediassa kymmenien miljoonien ihmisten seuraajakunta.
Pohjois-Amerikan ulkopuolella Vellamo on näkynyt muun muassa Formula 1 -sarjan Singaporen osakilpailussa.
Vellamo-pullojen muotoilu on saanut runsaasti tunnustusta kansainvälisissä design-kilpailuissa. Muotoilu on tuonut brändille muun muassa Pentaward-, Red Dot Design Award- ja German Design Award -palkinnot.
– Tuotteidemme muotoiluun ja tarinan rakentamiseen käytetty aika on osoittautunut monelta osin korvaamattomaksi, kun toimimme maailman kilpailuimmilla markkinoilla. Vesibisnes on Pohjois-Amerikassa pääsääntöisesti niin sanottua brändipeliä, jossa selviävät vain vahvimmat ja erottuvimmat, kertoo Vellamon markkinointijohtaja Markus Heinonen tiedotteessa.
Vellamo on jo aiemmin solminut yhteistyösopimuksia useiden luksushotellien, kuten Four Seasonsin ja Shangri-Lan, kanssa. Nyt sen asiakaskuntaan on liittynyt myös luksushotelliketju Ritz-Carlton, jolla on yli sata hotellia 30 eri maassa.
Vellamo on laajentunut viimeisen vuoden aikana muun muassa Dubain alueelle ja Etelä-Koreaan. Heinolasta lähtee maailmalle vuosittain miljoonia vesipulloja. Tänä vuonna yritys arvioi myyvänsä noin 4,5 miljoonaa vesipulloa.
Vellamo-brändin vettä on alettu myydä Suomessa vasta hiljattain. Vettä myydään nyt myös Suomen luksushotelleissa- ja ravintoloissa, kuten Hotel Kämpissä, Design Hotel -ketjun toimipaikoissa ja turkulaisessa ravintolassa Tenlénissä.