Grundlage
Toimistot

Helsinkiin toimiston avaava Grundlage aikoo iskeä kiinni asiakaskuntaan, jonka kilpailijat ovat unohtaneet

18.8.2021 11:45
Toni Rajamäki
Turkulaistoimisto haluaa valloittaa yrityskentässä olevan harmaan alueen, sanoo toimitusjohtaja Mari Tauler.


Lyhyessä ajassa mainetta niittänyt ja vahvaa kasvua tehnyt turkulaistoimisto Grundlage kertoi alkuviikosta avaavansa toimiston Helsinkiin. Toimiston vetäjäksi tulee McCann Helsingiltä, Hasan & partnersilta ja TBWA\Helsingiltä tuttu Sari Heinilä (kuvassa oikealla).

Grundlagen toimitusjohtajana jatkaa perustaja Mari Tauler (vasemmalla), jonka mukaan pääkaupunkiseudulle fyysisesti tuleminen oli luontainen ratkaisu: asiakkaat kaipaavat lähityöskentelyä yhdessä toimiston kanssa – ja  Grundlage asiakkaiden kanssa.

– Olemme korona-aikanakin tehneet jonkin verran lähityöskentelyä asiakkaiden ja omien tiimiemme kesken turvallisuus huomioiden. Liiketoiminnan ja strategian hiominen vaatii naamatusten olemista asiakkaan kanssa ja tiimien kesken. Silloin nähdään ja koetaan yhdessä ihmisten kanssa, Tauler kertoo MarkkinointiUutisille.

Helsingissä käydään kovaa kilpailua toimistojen välillä, ja Grundlage onkin nyt uudenlaisen haasteen edessä. Aiemmin Turusta käsin pääkaupunkiseudulle operoinut yritys on kasvattanut myyntiään reilun pari vuotta kestäneen historiansa aikana yli 70 prosenttia per tilikausi. Helsingissä yrityksen on pystyttävä erottumaan laajassa toimistokentässä ja löytämään erottava tekijä muihin.

Tauler sanoo, että erottuminen muista ei tuota ongelmia, sillä Grundlage aikoo iskeä kiinni sellaiseen kohderyhmään, joka jää usein muilta toimistoilta huomioimatta.

– Katse on muun muassa pk-yrityksissä, jossa on eräänlainen harmaa alue. Kokemukseni mukaan isommat toimistot eivät ole kiinnostuneita mahdollisesti kokemattomista markkinoinnin ostajista, koska kaikki haluavat pyrkiä miljoonan euron arvoisiin kumppanuuksiin. Nämä toimistot kilpailevat pää punaisena samoista isoista asiakkaista. Me puolestaan haluamme olla strateginen kumppani, joka tekee vaikka pienempiä projektiluontoisia tapauksia, jos se auttaa asiakasyritystä parhaiten juuri sillä hetkellä.

Kokemukseni mukaan isommat toimistot eivät ole kiinnostuneita mahdollisesti kokemattomista markkinoinnin ostajista, koska kaikki haluavat pyrkiä miljoonan euron arvoisiin kumppanuuksiin.

Taulerin mukaan Helsinki ja koko Suomi on pullollaan keskisuuria yrityksiä, joille markkinointi ja markkinointipalvelun ostaminen on haastavaa. Grundlagen tavoitteena on auttaa juuri tällaisia yrityksiä.

– Monet yritykset tarvitsevat vilpittömästi konsultaatiota siitä, mitä markkinointi voi tehdä yrityksen liiketoiminnalle. Meillä on vieläkin monia yrityksiä, jotka äimistelevät sitä, miten markkinointiviestintä voi vaikuttaa menestykseen.

– Siksi monissa yrityksissä ei oikein uskalleta edes ottaa yhteyttä toimistoihin. He tietävät, että hienoja mainostoimistoja löytyy paljon, mutta he eivät tiedä, miten prosessi toimistojen kanssa etenee, ja kaiken kruunaa kolme vuotta alalla olleet projektipäälliköt. Eihän kahta uimataidotonta voi altaanseenkaan laittaa, nauraa Tauler.


Grundlagen viesti on selvä: asiakkaan ei tarvitse ymmärtää kaikkea, vaan pelkästään uskaltaa ottaa yhteyttä.

– Kenenkään ei tarvitse olla moniosaaja. Lähtökohta on se, että meidän pitää pystyä kertomaan oleelliset asiat, ja asiakkaan täytyy tietää, mihin päin on edes ajatellut menevänsä. Kyllä sitä kurssia sitten käännetään oikeaan suuntaan, jos tarve vaatii.

Kenenkään ei tarvitse olla moniosaaja. Lähtökohta on se, että meidän pitää pystyä kertomaan oleelliset asiat, ja asiakkaan täytyy tietää, mihin päin on edes ajatellut menevänsä.

Jos Grundlage pystyy tavoittamaan tällaiset yritykset myös Helsingissä, voi Vuoden toimisto -kisan pienten toimistojen sarjassa menestynyt turkulaisyritys jatkaa vahvaa kasvuaan ja aiheuttaa harmaita hiuksia helsinkiläisille kilpailijoilleen. Viime vuoden liikevaihto oli reilut 1,2 miljoonaa euroa, ja tänä vuonna se kasvanee noin 1,5 miljoonaan euroon. Henkilöstömäärä on kasvanut tänä vuonna 17:ään.

– Vuoden kuluttua liikevaihto on varmaan reilun kahden miljoonan euron paikkeilla ja työntekijöitä on noin parikymmentä. Haluamme asettua tähän kokoluokkaan, koska tällaisella porukalla pystyy palvelemaan kaiken kokoisia asiakkaita, mutta samalla tunnen jokaisen työntekijän ja heidän koiriensa nimet, päättää Tauler, joka on aiemmin ollut kasvattamassa Drama Queenia pienestä kuuden henkilön toimistosta isoksi toimijaksi sekä ollut synnyttämässä markkinoille muun muassa Bo LKV:n menestyksekkäästi toimivan bisneksen.

Haluatko lukea myös jatkossa suomalaisista toimistoista? Tilaa MarkkinointiUutisten uutiskirje tästä, ja saat viikoittain mielenkiintoisimmat alan uutiset sähköpostiisi.

MAINOS
MAINOS
MAINOS