Monet ravintolat ovat olleet kovilla korona-aikana, mutta jotkut toimijat ovat onnistuneet erinomaisesti toisena pandemiavuotena kuluttajakäyttäytymisen muutoksen ja uusien tilauskanavien tulemisen ansiosta. Esimerkiksi pikaruokaketju Hesburger onnistui kasvattamaan myyntiään viime vuonna kahdeksalla prosentilla ensimmäiseen koronavuoteen verrattuna, yritys tiedottaa.
Hesburgerin myynti kasvoi niin sanotusti normaalille tasolle eli vuoden 2019 lukemiin. Yhteensä ketju teki verollista myyntiä noin 360 miljoonan euron edestä, ja Suomen ravintolat takoivat 234 miljoonaa euroa. Suomen lisäksi Hesburger toimii Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä, Saksassa, Bulgariassa, Ukrainassa ja Valko-Venäjällä.
– Viime vuosi oli meille olosuhteisiin nähden hyvä, ja siitä on kiittäminen henkilöstöämme. Ravintoloissamme jouduttiin venymään poikkeuksellisen paljon, sillä kesä oli todella kiireinen, tilausten mukaan pakkaaminen työllisti tavallista enemmän ja samaan aikaan koko ravintola-ala kärsi henkilöstöpulasta, sanoo Hesburgerin toimitusjohtaja Kari Salmela tiedotteessa.
Kasvaneen myynnin taustalla on etenkin uudet tilaustavat. Hesburger kertookin, että vain reilut puolet myynnistä tulee enää perinteiseltä kassalta. Ruoan kotiinkuljetukset ovat yleistyneet vauhdilla, ja myös itsepalvelukassat ovat tulleet moniin ravintoloihin. Myyntiä tehdään lisäksi autokaistalla.
Tilauskanavien pirstaloituminen on ketjun mukaan lisännyt kiirettä ravintoloissa. Hesburger joutui viime syksynä myrskynsilmään, kun useat yhtiön työntekijät kritisoivat julkisesti työskentelyolosuhteitaan, joita kuvailtiin jopa sietämättömiksi. Sittemmin ketju on reagoinut henkilöstön kiireeseen monilla uudistuksilla, sillä esimerkiksi Suomessa ravintolat voivat väliaikaisesti sulkea eri tilauskanavia, tuotevalikoimaa ja toimintatapoja on muokattu ajan säästämisen näkökulmasta ja itsepalvelukassoja on asennettu lisää.