Unsplash/Priscilla Du Preez
Digitaalisuus

HS: Hehkutettu mainosteknologiayritys Kiosked on hakeutunut yrityssaneeraukseen

27.1.2022 13:05
Toni Rajamäki
Kiosked keräsi rahoitusta kymmeniä miljoonia euroja, mutta ongelmat ovat jatkuneet jo vuosien ajan.

Verkkomainonta-alustan rakentanut suomalaisyhtiö Kiosked on hakeutunut yrityssaneeraukseen, uutisoi Helsingin Sanomat.

Kiosked oli aikoinaan hehkutettu startup, joka keräsi sijoittajien suuren kiinnostuksen. HS:n mukaan yhtiö sai vielä vuonna 2017 27 miljoonan euron rahoituksen. Sijoittajiin kuuluu muun muassa Rovion pääomistaja Kaj Hed. Yhtiön hallituksen puheenjohtajana toimi pitkään Nokialta tuttu Tero Ojanperä.

Kiosked kehitti automatisoidun verkkomainonnan teknologiaa, joka tunnisti julkaisualustan potentiaalisimmat mainospaikat ja näin ollen tehosti digimainontaa. Palvelun avulla Kiosked pystyi laskuttamaan parhaimmillaan mainosnäytöistä 10–20 kertaa enemmän kuin Google.

Yhtiön teknologia on saanut tunnustusta ulkomailla, ja Kioskedilla oli toimistoja eri puolella maailmaa. Viime vuosina Kiosked on ollut suurissa vaikeuksissa, ja esimerkiksi vuonna 2020 sen Suomen-yksikön liikevaihto oli vain 0,8 miljoonaa euroa. Ongelmat alkoivat jo vuoden 2017 paikkeilla, jolloin yhtiö vähensi henkilöstöään ja sulki toimistoja yt-neuvotteluiden seurauksena. Parhaimmillaan Kioskedilla työskenteli yli 80 henkilöä, mutta vuonna 2020 työntekijämäärä oli enää 10.

Kioskedin toimitusjohtajana toimii Antti Pasila, joka totesi LinkedInissä, että yhtiön liiketoiminta on edelleen kannattava, mutta velat ovat käyneet liian raskaiksi.

Juttua muokattu 1. helmikuuta kello 9.30: Tarkennettu, että Kiosked on itse hakeutunut yrityssaneeraukseen. Lisäksi lisätty Pasilan LinkedIn-kommentti.

MAINOS
MAINOS
MAINOS