Kuva: Mikko Perttunen
Mainonta

HSL käytti 13-vuotiaan ottamaa kuvaa luvatta mainoksessaan – markkinointitoimisto kertoo, että kyse oli inhimillisestä virheestä

14.3.2024 9:25
Mikko Perttunen
Virheiden mahdollisuus kasvaa käsiteltävän materiaalin määrän lisääntyessä.

Yle kertoi viime viikolla, että HSL oli samalla viikolla käyttänyt luvatta 13-vuotiaan Leevi Heinon kuvaa pikaratikkansa mainoksessa. Kuva oli päätynyt mainokseen helsinkiläisen Heinon kuvaamasta videosta, jonka tämä oli tallentanut pikaratikan avajaispäivänä.

Intohimoiseksi joukkoliikenteen faniksi tunnustautuvalla Heinolla on Youtubessa oma Buses and Trains Finland -kanava, jonka videoilla on Heinon mukaan jo yli puoli miljoonaa katselukertaa.

HSL:n mainostoimistokumppani Wörksin strategiajohtaja ja osakas Jarno Varis kertoo Markkinointiuutisille, että kuva päätyi mainoskampanjaan puhtaasti inhimillisen virheen vuoksi. Tuotantoyhtiö kuvasi pikaratikan mainoskampanjaan kuvamateriaalia. Tuotantoyhtiö keräsi kuvaamansa käyttöoikeudellisen materiaalin lisäksi sosiaalisesta mediasta materiaalia sisäiseen käyttöönsä.

– Kun materiaalien tuotantovaiheessa pyysimme meille kuvattua materiaalia, tuotantoyhtiö toimitti samalla myös somesta poimittua materiaalia, mistä meille ei tullut tietoa, Varis sanoo.

Kyse oli siis oikeastaan kommunikaatiokatkoksesta. Kun Wörksin graafikko ryhtyi työstämään kampanjan materiaalia, valikoitui Heinon ottama kuva vahingossa mukaan.

MAINOS

– Kukaan täällä meidän päässämme ei tietysti osannut tätä kyseenalaistaa. Niin kauan kuin emme ole koneita, virheitä voi valitettavasti välillä sattua, Varis sanoo.

Varis kuitenkin korostaa, että vaikka virheiden mahdollisuus on toki kasvanut nykymaailmassa, jossa käsiteltävää materiaalia on huomattavasti enemmän kuin ennen vanhaan, ei sen taakse saa piiloutua tai hakea tekosyytä virheeseen.

– Otamme tekijänoikeudet hyvin vakavasti ja kannamme täysin vastuun tästä inhimillisestä virheestä. Olemme pohtineet, miten tällaiset virheet saadaan jatkossa estettyä, Varis kertoo.

Heinolle on maksettu hänen ottamastaan kuvasta asiaankuuluvat palkkiot, ja HSL päätti myös jatkaa pikaratikan mainoskampanjaa, vaikka sen piti päättyä jo viikonloppuna. Tällä viikolla HSL:n joukkoliikennevälineiden mainosruuduilla nähdään Heinon valokuvia, mutta jokaiseen kuvaan tulee näkyviin kuvaajan nimi, ja hänelle maksetaan niiden käytöstä.

– Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta tämä onnistuttiin kyllä yhdessä hoitamaan siten, että kaikki osapuolet voivat katsoa hyvillä mielin eteenpäin. Kuvaaja ja hänen perheensä suhtautuivat tähän lähtökohtaisesti hyvin ratkaisukeskeisesti, Varis toteaa.

MAINOS
MAINOS