MAINOS: Smaily
On kuitenkin hyvä muistaa, että monenlaiset asiat vaikuttavat näiden elementtien käyttöön - ongelmia voi syntyä esimerkiksi erilaisten sähköpostiohjelmistojen erojen ja sähköpostiviestien HTML-koodin kanssa. Tässä artikkelissa käsitellään sitä, mitä kannattaa välttää ja kuinka käyttää erilaisia sähköpostimarkkinoinnin mahdollisuuksia tavalla, joka aidosti toimii.
<!DOCTYPE html PUBLIC “-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN”
“https://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd”>
<html xmlns=”https://www.w3.org/1999/xhtml”>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Email Title</title>
<style type="text/css">
a:link {
color: #0000EE;
text-decoration: none;
}
a:visited {
color: #551A8B;
}
</style>
</head>
Ei, yllä oleva teksti ei ole vahingossa syntynyt copy-paste -teksti, eikä kissakaan kävellyt näppäimistön yli tällä kertaa. Se on esimerkki siitä, millaista tekstiä sähköpostiviestin HTML-koodi sisältää (ja tarkemmin sanottuna se on katkelma ensimmäisistä koodinpätkistä sähköpostiviestissä). Ennen kuin sukellamme syvemmälle mahdollisiin ongelmiin, joita voi syntyä sähköpostiviestien koodauksessa, kerron itse aiheesta tarkemmin. HTML on lyhenne sanoista HyperText Markup Language (hypertekstin merkintäkieli) ja HTML-sähköpostiviesti on viesti, joka on luotu kustomoidun muotoilun eli koodauksen avulla. Se sisältää enemmän sisältövaihtoehtoja kuin tavallinen tekstiä sisältävä sähköpostiviesti.
On syytä korostaa, etteivät sähköpostiviestien ja nettisivujen koodaus ole sama asia - vaikka nämä molemmat usein sotketaankin toistensa kanssa. Nettisivujen koodaus on alisteista verkon standardeille, joita kaikki modernit selaimet tukevat. Sähköpostiviestien koodaus ei ole ainoastaan tietokoneille, puhelimille tai tableteille - sen lisäksi on olemassa myös laaja kirjo erilaisia sovelluksia, joita viestiesi vastaanottajat käyttävät niiden avaamiseen. Ei ole olemassa siis yhtä standardoitua tapaa koodin kirjoittamiseen kaikkiin näihin erilaisten laitteiden ja sovellusten valikoimaan. Toisin sanoen, mikä toimii yhdessä tapauksessa, ei välttämättä toimi toisessa.
On selvää, että HTML-sähköpostiviestit antavat enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa viestien ulkoasuun, ja voit luoda sähköpostiviestejä, joiden visuaalisuus sopii yhteen brändisi kanssa. Käyttämällä erilaisia HTML-tageja kirjoittamassasi koodissa voit esimerkiksi kustomoida värin, viestien taustan, erilaisia kuvia ja paljon muuta. HTML-tagia ei tule sotkea tageihin tai tunnisteisiin, joita voit käyttää työsi helpottamiseen uutiskirjepalvelussasi, kuten erilaisten kampanjoiden ja sähköpostiviestien erottamiseen toisistaan. Mutta tässä on lista parhaimmista eduista, joita saat käyttämällä HTML-koodia sähköpostiviesteissäsi:
Kuvalähde: Freepik
HTML-koodin avulla voit saada sähköpostiviestisi monin tavoin brändisi mukaisiksi. Mutta se ei anna kuitenkaan mahdollisuuksia tehdä ihan mitä tahansa. Monet sähköpostiohjelmat eivät tue kaikkia HTML-sisältöjen mahdollisuuksia, joita näkee nettisivuilla, koska ne eivät ole yhtä ajan tasalla kuin nettiselaimet ovat.
Kun luot HTML-sähköpostiviestiä, on hyvä olla tietoinen niistä HTML-elementeistä, jotka eivät toimi lähes missään sähköpostiohjelmissa. Niitä ovat:
Koska tämä on varsin ajankohtainen aihe markkinointimaailmassa, keskitymme tarkemmin videoiden käyttämisen mahdollisuuksiin (ja mielekkyyteen) sähköpostimarkkinoinnissa.
Alla olevasta kuvasta näet, mitkä sähköpostiohjelmat tukevat upotettujen videoiden käyttämistä sähköpostiviesteissä:
Lähde: Litmus
Meitäkin ahdistaa katsoa tätä kuvaa. Ikävä kyllä, nämä punaiset ruksit ovat kuitenkin nykypäivän todellisuutta, joka sinun tulee ottaa huomioon haaveillessasi täydellisestä sähköpostiviestistä ja videosta, joilla parantaa sähköpostimarkkinointikampanjoitasi.
Sähköpostimarkkinoinnissa upotettu video tarkoittaa videota, joka on lisätty markkinointisähköpostiviestiin HTML-koodin avulla. Kuten näet yllä olevasta taulukosta, suurin osa tilaajistasi ei pysty näkemään sitä johtuen heidän sähköpostiohjelmiensa asetuksista.
Suurin osa sähköpostiohjelmista poistaa sen osan koodista, johon upotettu video on lisätty (koska ohjelmat pitävät sitä pahamaineisena kryptauksena, “<embed>” ei toimi useammissa sähköpostiohjelmissa).
Vertaillaan erilaisia uutiskirjepalveluita, kuten esimerkiksi Smailya ja Mailchimpiä. On totta, että Mailchimp ja jotkut muut alustat tarjoavat vaihtoehtoisen ratkaisun heidän mallipohjaeditorissaan (jonka voi tällä hetkellä toteuttaa Smaily-alustalla manuaalisesti). Sen avulla voi lisätä videolinkin uutiskirjeeseen, jossa luodaan kuvankaappaus, ja linkki videoon on lisätty sen taakse. Mailchimp ei anna lisätä HTML-koodin upotettua koodia ollenkaan vaan poistaa sen automaattisesti. Videon upotus ei toimi Smaily-alustalla, koska Smailyn mallipohjat eivät tue sitä (eli videoelementtiä ei ole). HTML-koodin avulla voit lisätä mielivaltaista koodia tekstipohjaan. Smaily ja muut uutiskirjepalvelut poistavat sen turvallisuussyistä, kuten aiemmin mainittiin.
Kuinka tylsältä tämä voikaan vaikuttaa, videon lisääminen suoraan sähköpostiviestiin ei kuitenkaan ole niin näppärää kuin aluksi voisi luulla, vaan siinä on omat huonot puolensa.
Videon lisääminen sähköpostiviestiin on huono idea sen vuoksi, että mikäli sähköpostiviestistä löytyy video, se ei mahdollista syvempää käyttäjien sitoutuneisuutta. Tämä meinaa sitä, että jos tilaaja on kiinnostunut näkemään videon, hänen ei tarvitse mennä laskeutumissivulle tai sosiaalisen median sivulle. Jos lisäät videon sen sijaan esim. laskeutumissivulle, voit innostaa tilaajia myös muuhun toimintaan, kuten kirjautumaan kampanjasivulle tai seuraamaan sinua sosiaalisessa mediassa. Videon paikasta riippuen voi käydä myös niin, että vaikka video näkyisikin oikein vastaanottajan sähköpostissa, se voi viedä huomion viestisi ensisijaisesta sanomasta, muista kuvista ja CTA-kehotteestasi.
Myös fonttiin kannattaa kiinnittää huomiota. Fontteja voi käyttää ikävä kyllä rajatummin sähköpostiviesteissä kuin verkkosivuilla. Sähköpostiohjelmilla, kuten Gmaililla ja Outlookilla, on rajattu määrä tuettuja fontteja. On syytä siis käyttää ainoastaan tavallisia, järjestelmästä riippumattomia fontteja uutiskirjeissä.
Näitä fontteja voit käyttää myös Smaily-alustalla.
Kuvalähde: Freepik
Tutkimme aiempien aiheiden lisäksi erikseen myös viestien uudelleen lähetystä Outlookista- ja muista sähköpostiohjelmista. Eri sähköpostiohjelmat renderöivät sähköpostiviestit eri tavoin. Kun uutiskirjeen tilaaja lähettää viestisi eteenpäin, osa sähköpostiohjelmista muuttaa uudelleen lähetetyn viestin koodin prosessissa.
Koodin muuttumiselle uudelleen lähetyksen yhteydessä ei ikävä kyllä voi tehdä juuri mitään. Ei ole olemassa tapaa, jolla tarkastaa, muuttaako käytetty sähköpostiohjelma koodiasi vai ei.
Käsittelimme useita asioita, jotka voivat mennä pieleen HTML-sähköpostiviestissä. Mutta miten tehdä HTML-viestistä toimiva niin, että se näkyy oikein jokaisen tilaajan jokaisessa erilaisessa sähköpostiohjelmissa? Tässä on muutamia suosituksiamme:
Kuvalähde: Freepik
Onnistuneen HTML-sähköpostiviestin luominen vaatii tarkkuutta monissa asioissa, kuten grafiikassa, kuvissa, koodissa, videoissa, fonteissa ja muissa elementeissä. Parhaiden käytäntöjen noudattaminen, sähköpostiviestien optimointi eri laitteille ja sähköpostiohjelmille sekä oikean alustan valinta varmistavat, että onnistut tehtävässä hyvin, tarjoat positiivisen käyttäjäkokemuksen ja parannat sähköpostikampanjasi onnistumisen mahdollisuuksia. Hauskaa koodausta!