Maksu- ja ostopalvelu Klarnan verkko-ostodata maalis-toukokuulta osoittaa, että Käärijän tänä vuonna luoma poikkeuksellinen Euroviisu-huuma näkyi voimakkaasti myös verkkokaupassa tiettyjen tuotteiden myyntinä. Käärijän esiintymisasuun kuuluneen vihreän boleron vuoksi viralliseksi viisuväriksi Suomessa muodostui vihreä, ja neonvihreät ja vihreät tuotteet menivätkin Euroviisujen alla kuin kuumille kiville.
– Suomalaiset todellakin ihastuivat Käärijään, ja viisukatsomoiden vihreys näkyy selkeästi myös vihreiden tuotteiden verkkomyynneissä Suomessa. Tämä on yksi esimerkki siitä, kuinka populaarikulttuurin ilmiöt vaikuttavat ostoksiin. Toinen samankaltainen tapaus nousi esiin vuosi sitten, kun nahkatakkien verkkomyynnit nousivat pilviin sen jälkeen, kun Sanna Marin käytti nahkatakkia valtiovierailulla Ruotsissa, Klarnan kuluttajakäyttäytymisen asiantuntija Karin Haglund kommentoi tiedotteessa.
Myös vihreiden hameiden ja paitojen myynnissä oli selvää kasvua.
Toukokuussa neonvihreiden paitojen myynti kasvoi 570 prosenttia tämän vuoden maaliskuuhun nähden. Vihreän kynsilakan myynti kasvoi samana vertailuaikana 124 prosenttia. Myös vihreiden hameiden ja paitojen myynnissä oli selvää kasvua. Kaksi viikkoa ennen euroviisuja vihreitä hameita myytiin 49 prosenttia ja vihreitä paitoja 35 prosenttia enemmän kuin tätä edeltävällä kahden viikon jaksolla.
Data sisältää tiedot 14 000 suomalaiselta kauppiaalta.
Lue myös: Käärijä-huuma villitsee – katso brändien oivaltavat tavat kannustaa Suomen euroviisuehdokasta