Suomalaisen startup-tähden Relex Solutionsin matkaan merkittävästi vaikuttanut Alexandra Sevelius jättää yksisarvisen aseman saavuttaneen suomalaisyrityksen ja siirtyy Oneionin markkinointijohtajaksi.
Oneio on suomalainen integraatiopalveluntarjoaja, jolla on kotimaan lisäksi toimipisteet Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Pohjois-Amerikassa.
Sevelius ehti työskennellä Relexillä kahdeksan vuotta markkinointijohdon eri tehtävissä. Hänen aikanaan Relexin arvo nousi markkina-arvoltaan jopa viiteen miljardiin euroon.
Oneiossa Sevelius yrittää vauhdittaa yrityksen kansainvälistä kasvua.
– Oneio on valmis seuraavaan kasvuvaiheeseen, joka edellyttää onnistumista Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Ilman nykyaikaista, kansainväliset vaatimukset täyttävää markkinointi- ja myyntikonetta kasvu ei tule onnistumaan. Haasteena on, että Suomessa ei ole kovin montaa kansainvälistä menestystarinaa ja näin ollen myös osaajat ovat harvassa. Relexin kansainvälinen kasvutarina on vertaansa vailla ja olemmekin todella iloisia saadessamme tiimiin Alexandran kaltaisen osaajan, joka tietää, mitä se vaatii, sanoo Oneion toimitusjohtaja Juha Berghäll tiedotteessa.
Kasvavalle ja kansainvälistyvälle teknologiayritykselle yksi suurimpia kasvun haasteita on työvoimapula. Seveliuksen mukaan Suomesta on haastavaa löytää kokeneita markkinointiviestinnän osaajia, joilla on taustaa monimutkaisen teknologian viestinnän toteuttamisesta. Samasta syystä Sevelius ei ole urallaan löytänyt mentoreita tai muita alan osaajia Suomesta, joiden kanssa työstä voisi sparrailla, vaan hän on jo vuosien ajan kasvattanut omaa verkostoaan Suomen rajojen ulkopuolelle.
– Haluan rakentaa sellaisen markkinointiorganisaation, joka on kansainvälinen ja yhtä tuottava ja skaalautuva kuin meidän tuotteemme on. Siihen olennainen osa on monipuolinen ja osaava tiimi, joka on sitoutunut viemään Oneionin sekä liikevaihdollisesti että brändin tunnettavuudessa seuraavalle tasolle, Sevelius kertoo.