Kuva: Saku Tiainen / Nelonen Media
Media

"Huonoa, huolimatonta ja piittaamatonta" – Diilin mahdoton tehtävä saa kritiikkiä markkinointialalta

13.3.2024 12:41
Mikko Perttunen
”Tämä jakso kuvaa tämän päivän työelämää: oletus on, että kiireessä ja tolkuttomilla aikatauluilla pitäisi saada jotakin hyvää aikaiseksi.”

Tosi-tv-ohjelma Diilin maanantaisessa jaksossa nähtiin tehtävä, joka on kirvoittanut kovaa kritiikkiä markkinointialalla.

Jaksossa kilpailijat saivat tehtäväksi luoda ennakkotapahtuma samana iltana Töölössä pelatulle HJK–Honka-jalkapallo-ottelulle. Syksyn koleudessa pelattuun otteluun piti houkutella 500 ihmistä, rakentaa ennakkotapahtuma ja tehdä vielä tuloja oheismyynnillä.

Santtu Kottila julkaisi aiheesta kritisoivan Linkedin-päivityksen, joka keräsi paljon huomiota. Kottila tunnetaan muun muassa Markkinointikollektiivin ja markkinointiteknologiayhtiö Leadoon perustajana. Markkinointikollektiivi on osa MK Tuotannot Oy:tä, joka julkaisee myös Markkinointiuutisia.

– Tehtävä oli vaativuudessaan jotain sellaista, jota ei koskaan ole nähty. Kun yleisesti puhutaan paljon monien työilmoitusten övereistä vaatimuksista, joissa hakijoilta odotetaan suurin piirtein sekä avaruusinsinöörin, floristin ja humanististen tieteiden tohtorin osaamista – ja kaikkien näiden sujuvaa soveltamista kireissä aikatauluissa – niin meillä on Suomen johtavassa bisnesrealityssä niin mahdoton tehtävä, ettei siinä voi onnistua. Se jos mikä ruokkii övereitä vaatimuksia entisestään, Kottila toteaa.

Kottila kirjoittaa, että on älytöntä olettaa, että samalle päivälle voisi järjestää järkevän pre-game-tapahtuman, jossa toteutuvat kaikki edellä mainitut kolme vaatimusta. Suomessa ei juurikaan ole pre-game-kulttuuria, eivätkä suomalaiset seurat ole pystyneet vuosien aikana ratkaisemaan edes yhtä niistä ongelmista, joihin kilpailijoilta odotettiin nyt ratkaisua.

"En usko, että HJK:n toimistolla ollaan iloisia tästä jaksosta."
MAINOS

– Ymmärrän, että tehtävistä tehdään raflaavia ja haastavia, mutta ei tarkoitus saisi silti olla kilpailijoiden totaalinen mollaaminen. Tai kohteena olevan yhteistyökumppanin tuotteen nolaaminen, koska siltä tämä urheilubisneksestä tietämättömille näytti. En usko, että HJK:n toimistolla ollaan iloisia tästä jaksosta, Kottila tylyttää päivityksessään.

Kottilan Linkedin-päivitys keräsi paljon huomiota, ja siihen kommentoivat monet alan tekijät. Moni yhtyi Kottilan näkemyksiin, vaikka useat myös muistuttivat, että kyse on tv-viihteestä.

Uuva Oy:n markkinointipäällikkö Suvi Honkanen arvioi, että jakson tehtävä nostaa hyvin esille työelämän epärealistisia vaatimuksia.

Olen varsin tietoinen, että siinä tehdään viihdettä, mutta on kyllä mennyt tällä kaudella maku, kun työelämän huonoimmat puolet, kuten utopistiset vaatimukset, jatkuva kiire, huono yhteistyö ja olemattomat resurssit ovat jatkuvasti keskiössä, eikä kukaan tunnu edes tietävän mihin duuniin ovat hakemassa, Honkanen kommentoi Linkedinissä.

Myös Tampereen messujen markkinointi- ja viestintäjohtaja Katri Sillanpää on sitä mieltä, että jakso kuvaa hyvin tämän päivän työelämää.

Jotenkin tämä jakso kuvaa tämän päivän työelämää: oletuksena, että kiireessä ja tolkuttomilla aikatauluilla pitäisi saada jotakin hyvää aikaiseksi. Tätä tapahtuu kuitenkin ihan oikeassa työelämässäkin jatkuvasti. Työmotivaation kannalta se on myrkkyä, Sillanpää kommentoi Kottilan päivitykseen.

Flatlightin myynti- ja strategiajohtaja Joni Pekkala pitää Kottilan tapaan aikataulua järjettömänä.

Kävi sääliksi sekä kilpailijoiden että tapahtumaan houkuteltujen artistien puolesta. En jaksanut edes katsoa johtoryhmäosuutta, mutta varmaan siellä haukuttiin kilpailijat ja kerrottiin, miten se olis pitänyt tehdä, Pekkala toteaa Linkedinissä.

Diilin johtoryhmä laittoi kilpailijat mahdottoman tehtävän eteen. Kuva: Saku Tiainen / Nelonen Media

Rokmindin myyntijohtaja Jarkko Niemi toteaa tehtävän menevän samaan sarjaan muiden sarjan tehtävien kanssa.

Tämä ei kovinkaan paljoa poikennut muista tehtävistä, joilla ei ole juurikaan tekemistä oikean elämän kanssa. Pahin niistä on epärealistinen aikataulu, jonka puitteissa on mahdotonta tehdä laadukasta duunia. Joukkueista ei voita parempi, vaan se, kummalla sattuu käymään parempi säkä. Kun on kyse kilpailusta, niin se ei saisi olla asia, joka ratkaisee voittajan. Lotto on sitten eri asia, Niemi kirjoittaa Linkedinissä.

Diili-ohjelman tuottaja Sonja Kari kertoo Helsingin Sanomille, että tehtävän saamat mittasuhteet ovat yllättäneet hänet, mutta hän on toisaalta tyytyväinen, että ohjelma herättää keskustelua. Hänen mukaansa ohjelmassa ei ole tarkoituskaan saada aikaan sellaisia suorituksia, joita alan ammattilaiset tekisivät.

– Tarkoitus on myös tarkkailla nimenomaan kilpailijoiden toimintaa painetehtävissä, se on myös ohjelman formaatin mukaista. Tällä kertaa kävi kuitenkin näin, ja ehkä seuraavassa kilpailussa taas ylitetään odotukset, Kari kommentoi HS:lle.

"Tuotannon kommentit osoittavat valitettavaa välinpitämättömyyttä ja katsojien aliarviointia."

Helsingin Sanomia ja Diili-ohjelmaa näyttävä Nelonen ovat molemmat osa Sanoma Media Finlandia.

Kottila ei niele Karin selityksiä, vaan arvioi uudessa päivityksessään, ettei kritiikkiä sisäistetty lainkaan.

– Tuotannon kommentit osoittavat valitettavaa välinpitämättömyyttä ja katsojien aliarviointia. Olisi ollut mahdollisuus sanoa suoraan, että tässä selvästi mokattiin, mutta otetaan opiksemme. Mutta ei. Käännetään kritiikkiä uudestaan osallistujiin ja väitetään kumppanin olevan tyytyväinen, vaikka kilometrien päähän näkyy, ettei niin voi olla, Kottila toteaa Linkedinissä.

MAINOS
MAINOS