Koronapandemia on vaikuttanut kaikkiin aloihin, mutta erityisen rajusti se iski tapahtuma-alaan. Pandemia pienensi tapahtumamarkkinoinnin budjetteja ja pakotti siirtämään asiakaskohtaamisia digitaalisiin kanaviin.
Koronapandemian aikana 72 prosenttia yrityksistä on pienentänyt kokemuksellisen markkinoinnin budjettiaan ja 76 prosenttia on järjestänyt virtuaalitapahtumia, selviää tapahtumamarkkinointitoimisto Tapauksen raportista.
Tapauksen kuluttajaliiketoiminnan johtaja Mikael Castrén kuitenkin uskoo, että haastavasta ajasta on seurannut hyvääkin.
– Myös tapahtumamarkkinointi otti digiloikan koronan aikana. Poikkeustilanne ajoi brändit ja toimistot testaamaan uudenlaisia digitaalisia ja hybridimallin toteutuksia, joita ei aikaisemmin olisi välttämättä kokeiltu.
Merkittävää Tapauksen tutkimuksessa on, että 74 prosenttia vastaajista aikoo jatkaa livetapaamisten rinnalla hybriditapahtumien järjestämistä vielä pandemian hellitettyä.
– Hybriditapahtumat, digitaaliset ratkaisut ja tapahtuman jälkihoito digikanavissa laajentavat tapahtumien potentiaalista yleisöä merkittävästi. Samalla yritykset pääsevät nivomaan tapahtumat entistä paremmin osaksi markkinoinnin kokonaisuutta ja brändimittareita, Castrén sanoo.
Kyselystä selviää myös, että elämyksellisyys on yksi tärkeimmistä asiakaskohtaamisen trendeistä ensi vuonna. 66 prosenttia kuluttajabrändeistä aikoo panostaa elämykselliseen markkinointiin aiempaa enemmän.
– Vuosi 2022 tulee olemaan kokemuksellisuuden supervuosi. Brändit miettivät nyt toden teolla, kuinka elämykset ja kokemukset tuodaan koko asiakaspolun varrelle, sillä patoutunutta kysyntää on valtavasti myös kuluttajien puolella.
Myös terveysturvallisuus ja kestävä kehitys ovat entistä tärkeämpiä kohtaamisissa. Castrénin mukaan nämä trendit myös muuttavat tapahtumien luonnetta.
– Kun koskettamista on vähennetty, visuaaliseen puoleen panostetaan entistä enemmän. Hybriditoteutukset ja turvalliset kohtaamiset nostavat tarinankerronnan ja elämykset kohtaamisten keskiöön.
Kuluttaja 2022 tulee – onko brändisi valmis? -raportissa TAPAUS selvitti 50 suomalaisen kuluttajabrändin markkinointipäättäjien kokemuksia koronan vaikutuksesta asiakaskohtaamisiin ja näkemyksiä tulevaisuuden tapahtumamarkkinoinnista. Verkkokyselynä ja syvähaastatteluina toteutetun raportin voi ladata täältä.