MAINOS: IROResearch
Ruokatrendien kehittyminen ja kuluttajien käytöksen muuttuminen kiinnostavat markkinoijia, ja aiheesta tehdään paljon tutkimusta. Jotkut trendit jäävät lyhytaikaisiksi, jotkut kestävät hieman pidempään, ja osasta muodostuu megatrendejä, jotka vaikuttavat markkinoilla toimialasta riippumatta. Seuraamalla aktiivisesti ja pitkäjänteisesti erilaisten hiljaisten signaalien kehittymistä ja ilmiöiden syntymistä voi yrittää ennustaa tulevia trendejä ja olla siten trendien aallonharjalla oikeaan aikaan.
IRO:n Trendisanomiin on koottu tämän hetken kuumimpia trendejä. Kuluttajat odottavat edelleen ja yhä enemmän vastuullisuutta ruoaltaan. Ruoantuottajien on varmistettava, että tuotannon kaikissa vaiheissa noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita ja toimitaan vastuullisesti niin luonnon kuin ihmistenkin suhteen. Vastuullisuus on ruoassa, kuten muissakin tuotteissa, jo oletusarvo, eli vähimmäisvaatimus, jonka tuotteen on täytettävä.
Jo ennestään nousussa ollut elämyksellisyys on nyt todella pinnalla. Pandemian uuvuttamat ihmiset janoavat elämyksiä ja uusia kokemuksia. Elämykset voivat olla mitä tahansa uutta, esim. itselle eksoottisen maan ruokia, uudenlaisia yhdistelmiä (fuusio on taas in) tai ravintolakokemuksia. Toisaalta myös helppous on haluttua. Helpot ateriaratkaisut, joissa muutamalla nopealla ja yksinkertaisella vaiheella saa valmistettua aterian, houkuttavat kuluttajia. Ateriakassit tai -laatikot, joissa on valmiina kaikki aterian ainekset ja helpot ohjeet, lisäävät suosiotaan. Kotiin tilattavien palveluiden lisäksi kauppoihin tulee valmiita ateriapaketteja. Iltapäiväteestä ennustetaan uutta muoti-ilmiötä. Makrilli, suolainen jäätelö, japanilainen katsu, yuzu, ruusu ja laventeli ovat nousussa trendikkäiden raaka-aineiden ja makujen maailmassa.
Tasaisin väliajoin erilaiset raaka-aineet nousevat trendikkäiksi, ja somekanavat täyttyvät niihin liittyvistä resepteistä ja kuvista. Onnistuminen näiden trendaavien aineisten yhdistämisessä omiin tuotteisiin voi taata merkittävän aseman koko ilmiön laajentumisessa. Vaihtoehtoisesti trendien terävimpiä kärkiä voi vain poimia hyödynnettäväksi omassa markkinoinnissa. Hyvä keino päästä osaksi ilmiöitä on myös tuottaa sisältöä kuten houkuttelevaa reseptiikkaa.
IROResearch vahvisti elintarvikealan osaamista ja osti vuonna 2021 Makery Oy:n tutkimusliiketoiminnan. Liiketoimintakaupan myötä Kari Solala ja Kimmo Åström siirtyivät IROResearchin asiakkuusjohtajiksi. Heidän vahva ja monipuolinen elintarvikealan kokemuksensa yhdistettynä IRO:n resursseihin tarjoavat elintarvikealan toimijoille erinomaisen mahdollisuuden teettää entistä laajempia ja monipuolisempia tutkimuskokonaisuuksia niin, että kaikki tarvittava asiantuntijuus on saatavilla samasta paikasta.
IROResearch Oy on yksi Suomen monipuolisimmista tutkimustaloista. Se tarjoaa luotettavaa tutkimustietoa useiden eri toimialojen toimijoille ja sen asiakaskunnassa on useita johtavia suomalaisyrityksiä. Vuosittain IROResearch toteuttaa keskimäärin 500 tutkimusprojektia, ja sillä on käytössä oma datankeruuorganisaatio. IROResearch Oy:ssa sovelletaan markkinatutkimusalan ISO 20252 laatustandardia ja noudatamme toiminnassamme tinkimättömästi kansainvälisen markkinatutkimustoimistojen liiton (ESOMAR) sääntöjä.