Kuva: Canva Pty Ltd.
Digitaalisuus

Hyötysovellukset käytetympiä kuin viihdesovellukset

14.10.2024 12:20
Mikko Perttunen
Eniten on kasvanut kauppakassisovellusten käyttö.

Hyötysovellukset ovat nyt korostuneesti esillä suosituimpien sovellusten joukossa, kertoo DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimus.

Viime vuodesta eniten on kasvanut kauppakassisovellusten käyttö, joka lisääntyi peräti 17 prosenttiyksikköä.

Kolme käytetyintä sovellusta älylaitteilla ovat pankkien maksusovellukset (83 %), yhteydenpitosovellukset (77 %) ja kartta- sekä reittipalvelut (77 %). Käytetyimpien sovellusten kymmenen kärkeen mahtuvat myös sosiaalisen median sovellukset sekä musiikki- ja suoratoistosovellukset.

Vähiten käytettyjen joukkoon lukeutuvat puolestaan tekoälysovellukset, oppimissovellukset ja podcast-sovellukset, vaikka näitäkin käyttää noin 17 prosenttia vastaajista.

– Käytetyimpien sovellusten kärkikolmikko muodostuu hyötysovelluksista, ja samanaikaisesti musiikki- ja suoratoistosovelluksissa voidaan havaita lievää kokonaiskäytön vähentymistä edellisvuoteen nähden. Tällä hetkellä hyötysovellusten käyttö näyttäisi ajaneen viihteellisempien sovellusten käytön ohi, DNA:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck kertoo tiedotteessa.

Alle 25-vuotiaat käyttävät muita ikäryhmiä enemmän viihdesovelluksia, kuten musiikki- ja suoratoistosovelluksia. Yli 45-vuotiaat käyttävät puolestaan enemmän hyötysovelluksia, kuten tietoturvasovelluksia.

Käytetyimmät sovellukset 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä ovat some- ja yhteydenpitosovelluksia, mutta heidänkin keskuudessaan korostuvat muihin ikäryhmiin nähden erityisesti mobiilimaksaminen ja kauppakassisovellukset.

Whatsapp ja Facebook ovat yleisimmät sosiaalisen median kanavat, jotka ovat aktiivisessa päivittäisessä käytössä. Eniten sosiaalisen median sovelluksia käyttävät alle 35-vuotiaat.

DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 18.3.–27.3.2024.

Vuosittain toteutettavaan tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen.

MAINOS