Sami Tuoriniemi
Brändit

”Hyvin rakennettu brändi suojaa yritystä kriiseiltä”, sanoi brändiguru Bozoma Saint John Nordic Business Forumissa

27.9.2024 9:35
Iina Kansonen
Saint John muistutti, että brändin ei kannata uudistaa logoaan ilman todella hyvää syytä. Logouudistuksen jälkeen kuluttajat eivät välttämättä enää tunnista brändiä entisekseen tai ainakin näkevät brändin eri tavalla kuin aikaisemmin, hän totesi.

Brändityö on riskienhallintaa, sanoi yhdysvaltalainen markkinointijohtaja ja bisnesvaikuttaja Bozoma Saint John Nordic Business Forum -konferenssissa torstaina 26.9.

– Jos joku menee pieleen, brändi on se, joka voi pelastaa yrityksen. Brändityö ei ole vain sitä, että tehdään kivoja asioita ja näytetään coolilta. Se on sitä, että varaudutaan tulevaan ja myös siihen, ettei kaikki välttämättä mene aina suunnitelmien mukaan. Hyvin rakennettu brändi suojaa yritystä kriisitilanteissa, Saint John totesi.

Saint John tunnetaan työstään muun muassa Spotifyn ja Uberin markkinoinnin ja brändin johdossa. Hän puhui Nordic Business Forumissa lähes täydelle yleisölle.

"Miksi muuttaisit logoa, jos sinun ei ole pakko?"

Parhaat brändit on rakennettu tietoisesti

Eräänlaisena brändiguruna tunnetun Saint Johnin mukaan brändin arvoa ei ymmärretä monissa yrityksissä riittävän hyvin. Hän vertasi brändiä ihmiseen: molemmilla on esimerkiksi syntymäpäivä, luonne, nimi ja tapa viestiä muille.

Saint John muistutti, että hyvä brändi täytyy rakentaa – oli kyse tuote-, yritys-, henkilö- tai mistä tahansa brändistä. Jos brändiä ei rakenna, se ei tarkoita, etteikö brändiä silti olisi olemassa.

– Yhä useampi sanoo, ettei rakenna henkilöbrändiään, koska se tuntuu hieman arrogantilta touhulta. Mutta henkilöbrändi on olemassa, rakennat sitä tai et. Sitä kutsutaan ihmisen maineeksi.

Saint Johnin mukaan parhaat brändit on aina rakennettu tietoisesti. Se vaatii kuitenkin kärsivällisyyttä, sillä hyvän brändin rakentaminen vie aikaa, hän muistutti.

Logo kannattaa uudistaa vain pakon edessä

Saint John otti puheenvuorossaan kantaa myös yritysten logouudistuksiin. Jos yritys aikoo muokata logoaan, on se kuin ihminen menisi hiustenleikkuuseen, hän sanoi.

– Kun hiukset leikataan, ihminen näyttää erilaiselta. Sama tapahtuu brändille logouudistuksen jälkeen. Kuluttajat eivät välttämättä enää tunnista brändiä entisekseen tai ainakin näkevät brändin eri tavalla kuin aikaisemmin, Saint John jatkoi.

”Minun täytyy saada kuluttajat rakastumaan brändiin aina uudestaan.”

Hänen mukaansa ihmisten suurin pelko on muutos, sillä se saa olomme epämukaviksi. Saint John muistutti, että siksi logon muuttamiselle on aina oltava erittäin hyvä syy.

– Miksi muuttaisit logoa, jos sinun ei ole pakko?, hän kysyi.

Lopuksi Sain John totesi, että brändiammattilaisen työssä on loppujen lopuksi kyse rakkauden luomisesta.

– Minun täytyy saada kuluttajat rakastumaan brändiin aina uudestaan.

MAINOS