Maj Kajasmaa/Magicpoks
Brändit

🔍 Hyvinvointiyrittäjä Jutta Larm: ”Jos joku jaksaa katsoa sisältöäsi minuutin, niin se on jo hyvä”

20.5.2024 12:03
Mitra Vasara
Larmin yritys Fitfarmin uutiskirjeellä on 200 000 tilaajaa.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempiä ja taustoittavia artikkeleita. Markkinoinnin muutoksentekijät -sarjassa haastatellaan henkilöitä, jotka toteuttavat markkinointia perinteistä poiketen ja menestyksekkäästi.

– Koko elämäni on ollut yhtä markkinointia! 

sanoo 50-vuotias Jutta Larm, joka on työskennellyt myynnin ja markkinoinnin parissa jo 35 vuoden ajan. Larm perusti ensimmäisen yrityksensä 15-vuotiaana. 

Larmilla on monta koulutusta: markkinointimerkonomi, seksuaaliterapeutti, liikunnanohjaaja ja poliisi. Viitisen vuotta Larm oli palkkatöissä poliisina, mutta hän piti silloinkin samalla omaa jäätelökahvilaa.

15 vuotta sitten hän perusti Fitfarm-yrityksen, joka tarjoaa kunto- ja ravitsemusvalmennuksia verkossa. 

– Minulla on pienosakkuuksia muissakin yhtiössä, mutta olen keskittänyt paukut Fitfarmiin. Vaikuttajuus kulkee tässä sivussa.

Fitfarmissa Larm on mukana markkinoinnin käytännön toteutuksessa, kuten kampanjoiden ideoinnissa ja luomisessa, sekä tuotekehityksessä. Larm toimii myös yrityksen kasvoina ja pitää siksikin huolta siitä, että hän on itse hyvässä kunnossa.

– Hyvinvointialalla sinun pitää edustaa sitä, mitä markkinoit.

Some ei ole kenenkään sivutyö, että postaapas sinne vähän.

Uutiskirjeitä ja Metaa


Fitfarmilla on kolme sisällöntuotannon ja markkinoinnin työntekijää. Lisäksi yritys käyttää paljon alihankkijoita. Yritys seuraa Larmin mukaan aktiivisesti markkinoinnin trendejä tekoälystä lähtien. Yrityksen markkinointi tapahtuu pääosin verkossa, ja sitä hallinnoi Digimarkkinointitoimisto Dashboa. Tärkeimmät markkinointikanavat Fitfarmille ovat Metan alustat ja Googlen hakuoptimointi.

Jos joku jaksaa katsoa sisältöäsi minuutin, niin se on jo hyvä.

Viikoittainen uutiskirje on yksi yrityksen tärkeimmistä markkinointikanavista, ja siihen panostetaan paljon. Uutiskirjeellä on Larmin mukaan jo 200 000 tilaajaa, ja sitä myös luetaan ahkerasti. 

– Kirjeiden pitää olla niin kiinnostavia, että lukija haluaa olla siellä listalla. 

Henkilöbrändi ja vaikuttajuus

Vaikuttajana Instagram on Larmille tärkein kaupallinen kanava. Hänellä on Instagramissa 96 000 ja Facebookissa 130 000 seuraajaa, joista harvat ovat päällekkäisiä. Larm on linjannut, että hän keskittyy omissa somekanavissaan positiivisiin asioihin. 

Storyissa Larm ”heittää mitä mieleen tulee”, keloissa hän jakaa huumoria ja feed-postauksissa syvällisiä viestejä. 

– Teen tätä läpi vuoden ja monta postausta viikossa. Välillä tulee sellainen olo, että mitä sanottavaa minulla enää on. Saan siihen inspiraatiota, kun käytän toisen henkilön apua.

Olen ollut nyt 20 vuotta esillä. Se on älyttömän hieno asia kaikille bisneksilleni.

Larm toteutti muutama kuukausi sitten vaikuttajakampanjan, jossa hän poseerasi pitsialusvaatteet päällä Tena-paketti vieressään. Larm nosti esiin vaihdevuosi-ikäisten naisten virtsankarkailun ja sai valtavasti tukea postaukselleen. 

– Vanhat jäärätkin ovat ymmärtäneet, että jos kuluttajille haluaa jotain myydä, niin siellä somessa pitää olla. 

Fitfarm on ulkoistanut sometuspalvelut.

– Some ei ole kenenkään sivutyö, että postaapas sinne vähän. Kun alkaa olla kymmeniä tuhansia seuraajia, some vaatii pääasiallisen työntekijän. Tämä on suurin kompastuskivi monelle yritykselle. 

Larmilla on paljon pitkäkestoisia kumppaneita, jotka ostavat häneltä kaupallisia yhteistöitä. Mellakka Management neuvottelee someyhteistyöt Larmin puolesta. 

– Ihmisten on vaikea ymmärtää, miten yksi kuva voi maksaa 3000 euroa. Kuvaan tarvitaan käsikirjoitus, rekvisiittaa, sopivat meikit ja vaatetus sekä mahdollisesti kuvaaja ulkopuolelta. Sitten on postauksen oikoluenta, kommentointi ja raportointi. 

Larm pitää kaupallisista yhteistöistä siksi, että niiden tuloksia on helppo mitata. Asiakkaalle pystytään raportoimaan, kuinka moni on nähnyt postauksen, onko tuotteeseen klikattu tai onko alekoodia käytetty.

Toisinaan esilläolo kyllästyttää Larmia, mutta hän näkee julkisuuden silti ehdottomasti positiivisena. 

– Julkisuuteen ei mennä, sinne päästään. Olen ollut nyt 20 vuotta esillä. Se on suuri lahja ja älyttömän hieno asia kaikille bisneksilleni.

MAINOS

Kovuudesta lempeyteen

Larm tekee Fitfarmilla markkinoinnin lisäksi myös valmennustyötä.

– Haluan valmentaa viisikymppisiä naisia ja täysin rapakuntoisia ihmisiä. Se on minusta kivaa. 

Yritys on muuttunut Larmin mukaan vuosien saatossa todella paljon.Larm kertoo, että Fitfarm lähti alun perin vilpittömästä halusta auttaa ihmisiä ilman, että siitä edes saatiin rahaa. Kun avuntarvitsijoita alkoi olla paljon, siitä kehkeytyi isosti liiketoimintaa. 

Suurimmillaan Fitfarmilla oli lisäravinnesarja, vaatemallisto, tv-sarja ja 30 kuntovalmentajaa ympäri Suomen. Lopulta yrityksessä päätettiin keskittyä pelkkään ydinliiketoimintaan: ihmisten valmentamiseen verkossa. 

– Aikaisemmin valmennuksissa keskityttiin kovaan treeniin ja rasvaprosentin vähentämiseen. Nykyään korostuvat lempeys ja terveys. Asiakkaat tulevat meille usein esimerkiksi siksi, että lääkäri on varoitellut diabeteksesta. 

Uuden asiakkaan hankkiminen on paljon työläämpää kuin vanhan pitäminen tyytyväisenä.

Jutan missio on saada tavalliset ihmiset välittämään tärkeimmästä – eli hyvinvoinnistaan ja terveydestään. Hänen mielestään muutosta ei saa aikaan saarnaamalla, vaan lempeydellä ja inspiraatiolla. Painoon liittyvien tuotteiden markkinointi vaatii Larmin mukaan herkkyyttä.

– Joudumme pohtimaan sanoituksia tarkkaan, koska emme koskaan halua loukata ketään. Toisaalta emme voi tarjota pelkästään neutraaleja mainoksia, joista kukaan ei saa inspiraatiota.

Työaikaa ja omaa aikaa

Fitfarm on Larmin mukaan perheyritys, sillä myös Larmin aviomies ja poika ovat siellä töissä. Työt valuvat välillä myös vapaa-ajalle. Larm innostuu töistä edelleen helposti, mutta koettaa rajata itselleen aikaa, jolloin hän ei ole töissä. 

Larm ajoittaa ensimmäiset palaverit vasta klo 10, jotta hän ehtii tehdä rauhassa aamutreenin ennen työpäivää. Klo 20 jälkeen Larm ei vastaa viesteihin ja pitää vapaata myös viikonloppuisin. Paineet kovaan työntekoon eivät tule yrityksen sisältä, vaan Larmilta itseltään.

– Olen päässyt koko ajan parempaan suuntaan ja alan olla aika tyytyväinen. Vähän aikaa sitten yritin rajoittaa töitä, mutten pystynyt siihen. Nykyään pystyn köllähtämään sohvalle ja katsomaan telkkaria!

Somen tekemistä helpottaakseen Larm kirjoittaa postauksiaan valmiiksi, jotta hän pystyy keskittymään muihin asioihin. Larm ei ota painetta siitä, että hänen pitäisi olla koko ajan näkyvillä.

– Olen algoritmia uhmaten hiljaa, jos minulla ei ole mitään sanottavaa. 

Kasvun vuosi

Fitfarm on muutaman vaikean vuoden jälkeen kasvussa. Larmin mukaan asiakkaiden toiveisiin pystytään reagoimaan nopeasti, koska yrityksen tiimi on pieni ja ketterä.

– Meillä on todella paljon vakioasiakkaita, jotka palaavat vuodesta toiseen meille. Uuden asiakkaan hankkiminen on paljon työläämpää kuin vanhan pitäminen tyytyväisenä. 

Fitfarm oli Larmin mukaan aikoinaan ensimmäinen yritys, joka tarjosi verkkovalmennuksia Suomessa. Nykyään kilpailua on tullut valtavasti lisää:

– Teknologia mahdollistaa sen, että kuka tahansa kuntovalmentaja voi tehdä oman verkkovalmennuksen.

Larm kokee yrittäjyydessä helpoimmaksi huippuosaajien rekrytoimisen. Hankalinta hänen mielestään on tavoittaa kerta toisensa jälkeen tarpeeksi asiakkaita noin 50 euron hintaisille valmennuksille.

Fitfarmin markkinointia suunnitellaan porukalla vuosikellon ympärille. Kampanjat mietitään noin kuukaudeksi kerrallaan. Larmin mielestä hyvät työkalut ja selkeät prosessit helpottavat nopeaa reagoimista markkinatilanteeseen.

– Teknologian hyödyntäminen on meillä ihan huippuluokkaa. Meillä testataan tosi paljon. Näemme tosi nopeasti, toimiiko joku vai ei. 

Vaikka Larm osaa olla tarvittaessa rohkeakin, riskihakuisuutta häneltä ei löydy. 

– Olen turvallisuushakuinen. Mutta jos et uudistu, jäät jalkoihin.

Jutan 3 vinkkiä somenäkyvyyteen 

1. Ole aito ja luo seuraajillesi aitoa sisältöä.

2. Hyväksy se, että kaikki on nykyään todella lyhyttempoista. Jos joku jaksaa katsoa sisältöäsi minuutin, niin se on jo hyvä.

3. Tee videoita. Kauniiden kuvien aika somessa on ikävä kyllä jäänyt taakse.

Lue myös:

Mari Luukkainen: Tavoitteeni on pelastaa suomalainen hyvinvointiyhteiskunta

Auri Kananen: Teen videoita päästäkseni siivoamaan, en saadakseni rahaa tai mainetta

MAINOS