Luovuus

🔍 Ilmiöiden luomiseen ei tarvita enää vuosien kokemusta ja työpaikkaa markkinointitoimistossa, sanoo nuori luova Isabel Pohjanen

24.10.2024 8:05
Iina Kansonen
Kaikkea ei kannata tehdä, kuten brandbook sanoo ja ihmisen perusluonne pysyy samana, vaikka maailma muuttuu, Pohjanen on oppinut.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat uutisia pidempiä ja taustoittavia artikkeleita. Nuoret luovat -juttusarjassa kuunnellaan, mitä luovien alojen alle 30-vuotiailla ammattilaisilla on sanottavanaan markkinoinnista, viestinnästä, suunnittelusta ja maailmasta ylipäätään.

– Teknologia on kehittynyt niin paljon, että jos omistat älypuhelimen ja sinulla on pääsy internetiin, sinulla on myös mahdollisuus luoda ilmiöitä ja isoja juttuja. Enää siihen ei tarvita kymmenen vuoden kokemusta ja työpaikkaa markkinointitoimistossa, sanoo creative ja media-alan freelancer Isabel Pohjanen, 27.

Hän kertoo oppineensa itse paljon esimerkiksi Youtubesta ja kaikilta niiltä ammattilaisilta, joiden kanssa on saanut tehdä yhteistyötä.

– Erityisosaaminen ei ole enää suljettua tietoa, vaan siihen on internetin myötä suora pääsy lähes kenellä tahansa, Pohjanen toteaa.

Markkinointiuutiset jututti Pohjasta Nuoret luovat -juttusarjaan, johon hänet vinkkasi haastateltavaksi edellisessä artikkelissa haastateltu Taneli Lahtinen.

Lue myös: 10 vuoden päästä sosiaalinen media on tärkein media, sanoo TBWA\Helsingin nuori luova Taneli Lahtinen

MAINOS

Mikä sai sinut kiinnostumaan markkinointialasta?

”Minua on aina kiinnostanut visuaalisuus ja ideoiden kehitteleminen konkreettiseksi lopputulokseksi. Niinpä päädyin opiskelemaan visuaalista pelisuunnittelua Oriveden opistoon. Ensin tein pienille pelifirmoille kuvituksia ja animaatioita, ja siinä sivussa pääsin monesti tekemään myös markkinointia. Sitä kautta tapasin markkinointialalla työskenteleviä ihmisiä, ja lopulta päädyin tekemään heille töitä.

Innostuin markkinoinnissa alun perin siitä, että tavoitteena on vaikuttaa ja herättää tunteita. Pidän ongelmanratkaisusta, ja jokainen markkinointityö on minulle uudenlainen haaste. Päädyin jatkamaan opintojani Tampereen ammattikorkeakoulun Interactive media -linjalla, josta valmistuin vuonna 2021.

"Joskus pelättiin, että Photoshop vie graafikoiden työt, mutta nykyään enää kukaan ei pelkää sellaista.”

Nykyään teen töitä mainostoimistoille, pelifirmoille ja yrityksille. Teen esimerkiksi valo- ja videokuvausta, visuaalista digimarkkinointia, kuvituksia, animaatiota ja pelisuunnittelua. Työni painottuu visuaaliseen tuotantoon. Tämä on intohimoni ja unelma-ammattini.”

Miten kuvailisit itseäsi creativena?

”Olen kova innostumaan, ja haluan oppia uutta koko ajan. Aikaisemmin mietin, pitäisikö erikoistua jotenkin ja valita, tuleeko minusta esimerkiksi kuvittaja vai värimäärittäjä. Mutta olen antanut itselleni luvan innostua vähän kaikesta. Se on ollut työssäni iso etu.

Asenteeni on nöyrä. Markkinoinnissa ei voi koskaan olla valmis, sillä maailma muuttuu koko ajan. Jos luulet tänään tietäväsi paljon, ensi viikolla tulee jo joku uusi juttu. Lähden innolla mukaan kokeilemaan muun muassa uusia teknologisia innovaatioita.”

Mikä on jännittävintä, mitä alalla on juuri nyt meneillään?

”Tässä maailmantilanteessa ihmiset kaipaavat elämäänsä naurua ja iloa. Viime aikoina tietynlainen maksimalismi on nostanut päätään. Hyvä esimerkki tästä kaikesta on popkulttuurinen Brat Summer -ilmiö, joka sai alkunsa brittilaulaja Charli XCX:n Brat-albumin markkinoinnista. Brat Summerin ytimessä on sotkuisuus, anteeksipyytelemätön asenne ja autenttinen, viimeistelemätön somepresenssi. Fanit omaksuivat konseptin nopeasti erityisesti Tiktokissa ja loivat oman versionsa kapinallisesta hengestä somen, muodin ja yhteisöllisyyden kautta. 

"Brat Summer on vuoden kiinnostavimpia markkinoinnillisia ilmiöitä.”

Brat Summer on hyvä esimerkki siitä, miten kuka tahansa voi olla osa isoa ilmiötä ja luoda puhelimellaan merkityksellisiä sisältöjä. Se näytti myös, että ihmiset haluavat nyt tarinan sijaan fiilistä. Esimerkiksi Tiktokissa on tärkeämpää välittää fiilistä kuin luoda loppuun asti hiottu parin minuutin filkka, joka kertoo tarinan alusta loppuun asti.

Brat Summer osoitti senkin, että vaikka elämme someaikaa, ihmisille on tärkeää kuulua johonkin. Jengi koki olevansa osa jotakin isompaa, ja kynnys osallistua oli matala. Minusta Brat Summer on vuoden kiinnostavimpia markkinoinnillisia ilmiöitä.”

Mitkä ovat työssäsi sinulle tärkeitä arvoja?

”Uteliaisuus. En tiedä ja osaa kaikkea. Tällä alalla täytyy olla valmis tutkimaan ja selvittämään, miten asiat muuttuvassa maailmassa toimivat.”

Jos saisit opettaa kaikille markkinointialan ihmisille yhden asian, mikä se olisi ja miksi?

”Tsemppaisin kaikkia ottamaan rohkeammin vastaan uudet innovaatiot ja olemaan avoimia maailman muutoksille. Kaikessa kehityksessä on hyvät ja huonot puolensa. Niin on ollut aina. Joskus pelättiin, että Photoshop vie graafikoiden työt, mutta nykyään enää kukaan ei pelkää sellaista.”

Kuka on innoittajasi?

”Olen vanhan amerikkalaisen mainoskuvituksen fani. Yhdysvaltalainen taidemaalari ja kuvittaja Norman Rockwell on kulkenut mukanani koko luovan urani ajan. Normanin töissä on mukana naurua ja hupia, mutta hän myös otti kantaa esimerkiksi köyhyyteen ja rasismiin sekä herätti keskustelua tärkeistä asioista.”

Mikä on unelma-asiakkaasi?

”Laulaja Behm. Hänen brändissään yhdistyvät retro ja moderni, ja hänellä on todella selkeä ja toimiva visuaalinen konsepti. Minua kiinnostaisi kehittää hänen visuaalista tuotantoaan ja tehdä esimerkiksi valo- ja videokuvausta. Uskon, että hänen kanssaan olisi innostavaa tehdä töitä. On aina hienoa kohdata luovia tekijöitä, joiden tekemisestä voin aidosti innostua.”

Mitkä ovat olleet urasi mieleenpainuvimpia onnistumisia?

”Olen tehnyt muotibrändi Studio Lamealle mainosfilmejä pienellä tiimillä yhdessä Rosa Maria Vuoren kanssa. Pääsin toteuttamaan niissä vapaasti ja laajasti osaamistani, sillä tein kaikkea ideoinnista tekniseen tuotantoon. Lopputulos on sellainen, mistä pystyn rehellisesti sanomaan, että vau, tulipa siisti.

Toinen mieleen painunut onnistuminen on se, kun tein anonyymina pari kolme huumorivideota Tiktokiin. Halusin testata, mikä on ihmisistä hauskaa ja toimii siinä kanavassa. Videot menivät viraaleiksi ja saivat yli 800 000 näyttöä ja 100 000 tykkäystä, mikä on orgaaniselle Suomi-sisällölle tosi hyvin. Ystäväni näytti yhden videoista minulle ja kysyi, olenko nähnyt sen jo. Paljastin tehneeni sen itse. Onnistuin todistamaan itselleni, että ymmärrän, miten Tiktok toimii.”

Jos saisit muuttaa alalla yhden asian, mikä se olisi?

”Toivoisin, että ihmiset tekisivät rohkeammin keskustelevaa ja osallistavaa sisältöä. Markkinoinnissa ollaan monesti turhan varovaisia. Kaikki haluavat mennä Tiktokiin, mutta eivät sitten kuitenkaan tee sinne sopivaa sisältöä, vaan laittavat sinne sen saman mainosfilkan, mikä pyörii kaikissa muissakin kanavissa. Somesta on tullut tosi siloteltua, ja se tekee siitä tylsää.

"Somesta on tullut tosi siloteltua, ja se tekee siitä tylsää."

Jos alusta on rento, siellä kannattaa heittäytyä rennosti keskusteluun. Verohallinto on onnistunut Tiktokissa hienosti. Heidän asiansa on haastava ja nihkeä markkinoitava, mutta he ovat onnistuneet siinä hienosti.

Olisi hyvä pitää mielessä, että alustat ovat erilaisia ja vaativat erilaista sisältöä. Kaikkea ei aina kannata eikä voi tehdä, kuten brandbook sanoo.”

Millaisen uskot markkinointialan olevan kymmenen vuoden päästä? Mikä muuttuu, mikä pysyy ennallaan?

”Uskon, että tiimikoot pienentyvät, koska teknologia kehittyy ja tekoäly antaa uudenlaisia välineitä luovaan työskentelyyn. Tulevaisuudessa pienilläkin tiimeillä on mahdollisuus toteuttaa isoja ideoita ihan uusilla tavoilla.

Kuluttajat vaativat jo nyt ostopäätöksen tueksi entistä enemmän rehellisiä tarkoitusperiä. Se tulee lisääntymään. Ei enää riitä, että brändi kertoo olevansa ekologinen, vaan sen täytyy ihan oikeasti elää ja hengittää niitä arvoja, joiden puolesta se puhuu. Ihmiset vaativat entistä kovaäänisemmin aitoutta ja tunnistavat, mikä ei ole aitoa.

Vaikka moni asia muuttuu, ihmisen perusluonne pysyy samana. Meille on tärkeää huumori, ilo, nähdyksi tuleminen ja se, että voimme kokea kuuluvamme johonkin. Vaikka teknologia kehittyy ja markkinoinnin metodit muuttuvat, ihmiset haluavat yhä kokea vau-efektin ja yhteisöllisyyttä. Metodit, joilla ne voidaan tarjota, muuttuvat toki ajan mukana."

Lue myös: 🔍 Mainonnan lähtökohta tulisi olla ihmisyys, ei valkoisuus, sanoo vaikuttaja ja ihmisoikeusaktivisti Piki Rantanen

Lue myös: 🔍 Teemme tiedostamattomasti ihmisiä ulossulkevia palveluita, sanoo Vuoden huippujen Vuoden juniorina palkittu Jesse Ukkonen

Nuoret luovat -juttusarjassa kuunnellaan, mitä luovien alojen alle 30-vuotiailla ammattilaisilla on sanottavanaan markkinoinnista, viestinnästä, suunnittelusta ja maailmasta ylipäätään. Haastateltu nuori päättää, kenet haluaa haastaa vastaamaan seuraavaksi juttusarjan toistuviin kysymyksiin.

MAINOS