Meta poistaa maaliskuussa Instagramin livelähetyksistä live shoping -ominaisuuden. Sen avulla lähetyksen tekijä on voinut lisätä suoran ostolinkin lähetyksissä näkyviin tuotteisiin. Meta perustelee päätöstä sillä, että sen tuotot ovat jääneet odotettua matalammiksi länsimaissa.
Ostokset livelähetyksissä ovat olleet mahdollisia loppuvuodesta 2020 alkaen. Suomalaisille kuluttajille suunnattuja ostoslähetyksiä ovat tehneet esimerkiksi Stockmann, Gina Tricot ja Lindex.
Ostosten teosta livelähetyksissä toivottiin uutta markkinoinnin trendiä. Aasiassa, erityisesti Kiinassa, ostoslähetykset ovat todella suosittuja. Euroopassa ja Amerikassa ilmiö ei ole kuitenkaan saavuttanut merkittävää suosiota.
Vuoden takaisen Insider Intelligencen tekemän tutkimuksen mukaan Yhdysvalloissa vain noin viisi prosenttia kaikista verkko-ostoista tehtiin livelähetysten kautta. Kiinassa vastaava luku on lähes 16 prosenttia, mikä tarkoittaa lähes 400 miljardia dollaria.
Meta aikoo panostaa tulevaisuudessa perinteisempään mainontaan Instagramissa. Algoritmit tarjoavat käyttäjille kohdennettuja mainoksia uutisvirrassa ja markkinoijille on saatavilla näkyvyyttä parantavia kampanjoita.
Vaikka livelähetyksissä ostosten teko päättyykin, Instagramin osto-ominaisuus säilyy sovelluksessa muutoin. Markkinoijien on mahdollista lisätä ostoslinkkejä jatkossakin reels-videoihin, tarinoihin ja feed-postauksiin.
Instagramin uudistuksesta kertoi ensimmäisenä verkkolehti TechCrunch.