Kuva: Canva Pty Ltd.
Mainonta

Jaajo Linnonmaalle huomautus Mainonnan eettiseltä neuvostolta – Jesus-lakanoiden uskontoviittausta ei puolestaan nähty rienaavaksi

7.8.2024 9:58
Mikko Perttunen
Vaikuttajille huomautuksia piilomainonnasta.

Mainonnan eettinen neuvosto on heinä- ja elokuussa jakanut huomautuksia hyvän tavan vastaisista mainoksista.

Huomautuksen sai esimerkiksi yrittäjä ja mediapersoona Jaajo Linnonmaa, joka oli Instagram-tilillään julkaissut Wazzup Oy:n Boxbollen-mainoksen ilman asianmukaista mainostunnistetta. Linnonmaa perusteli tunnisteen puuttumista muun muassa sillä, että hän toimii tuotteen maahantuojana, eikä yrityksen oman tuotteen myyminen vaadi mainosmerkintää.

MEN kuitenkin katsoi, ettei Linnonmaan ”pelaaja2”-nimellä kulkeva Instagram-tili viittaa tiettyyn liiketoimintaan, ja tilillä on sekä mainoksia että henkilökohtaisia julkaisuja.

Huomautuksen piilomainonnasta saivat heinäkuussa myös Päivi Rantanen yhteistyöstään Beea Design Oy:n kanssa, Joonas Järvinen Coubunga Oy:n mainoksesta Instagram-tilillään ja Linda Hallikainen yhteistyöstä Kauneushuone Kultaisten huulien kanssa.

Elokuussa Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautukset mainostunnisteiden puuttumisesta tai niiden epäselvyydestä Anette Aholle ja Harmonia Life Oy:lle, Heidi Dufvalle ja Nordic Surface Innovation Oy:lle sekä Jeffrey Lawmanille ja On Demand Finland Oy:lle.

Käsittelyssä oli kesällä myös Finlaysonin Facebook-tilillä julkaistu mainos, josta MEN sai kaksi lausuntopyyntöä. Jesus-pussilakanoiden mainoksessa oli teksti Vasta kolmantena päivänä hän nousi… sängystä. Neuvosto kuitenkin katsoi, että vaikka mainos viittasi kristinuskoon, se ei kuitenkaan ollut pilkkaava tai rienaava. Lausunto olikin vapauttava.

Käsittelemättä MEN jätti lausuntopyynnön Paja-ravintolan väkivallalla leikittelevästä työpaikkailmoituksesta, koska neuvosto ei ole sääntöjensä mukaan toimivaltainen arvioimaan muuta kuin kulutushyödykkeiden markkinointia.

MAINOS