Amanda Aho
Kolumni

Jäivätkö organisaation arvot jalkauttamatta? Niin jäivät Orpon hallitukseltakin, osoitti JHL:n näyttävä ero hallituksen rasisminvastaisesta kampanjasta

22.8.2024 10:20
Iina Kansonen
Hallituksen rasisminvastaisen Me puhumme teoin -kampanjan kanssa yhtä uskottava olisi esimerkiksi Atrian vegaanikamppis tai Alkon kamppis, jossa vannotaan absolutismin nimeen, kirjoittaa Markkinointiuutisten päätoimittaja Iina Kansonen.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ilmoitti tänään, että se irtisanoutuu Petteri Orpon hallituksen rasisminvastaisesta Me puhumme teoin -kampanjasta.

En usko, että irtisanoutujat jäävät tähän. Enkä myöskään usko, että olen mielipiteineni yksin. Markkinointi- ja viestintäala kun on täynnä kampanjaeksperttejä, jotka tietävät, miten onnistuneita kamppiksia luodaan.

JHL perustelee irtisanoutumistaan sillä, että hallituksen kampanja on epärehellinen yritys peitellä hallituksen historiallisen syrjivää ja maahanmuuttajia kurittavaa politiikkaa.

Lue myös: JHL irtisanoutuu hallituksen rasisminvastaisesta kampanjasta

Ymmärrän kuitenkin hyvin, miksi hallitus on kokenut Me puhumme teoin -kampanjan tarpeelliseksi.

Vaikuttava kampanja pohjaa aina sen takana seisovan tahon arvoihin.
MAINOS
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Rasisminvastainen työ nimittäin puhutti suomalaisia entistä enemmän sen jälkeen, kun julkisuuteen nousivat perussuomalaisten Vilhelm Junnilan ja Riikka Purran sekä entisen kokoomuslaisen, nykyisen perussuomalaisen Wille Rydmanin vanhat rasistiset teot ja viestit.

Jotain tartteis tehdä, lienee Orpo kavereineen tuuminut. Valitettavasti oikea tapa ei ole rasismin hyssyttely ja peittely – sen teki toivottavasti Orpollekin selväksi viimeistään JHL:n reaktio.

Oikea tapa olisi ollut arvojen mukaisesti toimiminen. Vaikuttava kampanja pohjaa aina sen takana seisovan tahon arvoihin. Kuten brändiviestinnän kanssa tekemisissä olleet tietävät, täytyy arvot ensin määritellä ja sitten saada koko organisaatio omaksumaan ne.

Orpon hallituksessa arvojen jalkauttaminen lienee jäänyt puolitiehen, sillä useat tahot ovat ilmaisseet huolensa hallituksen syrjivästä politiikasta. Kesäkuussa hallituksen luonnos rasismin torjumiseksi ja yhdenmukaisuuden edistämiseksi keräsi runsaasti kritiikkiä muun muassa siitä, että tavoitteet puuttuvat. Lisäksi siinä ei mainita joitakin vähemmistöjä lainkaan eikä se puutu rakenteelliseen syrjintään. 

Keväällä useat järjestöt esittivät yhteisen kannanoton, jossa he ilmaisivat huolensa siitä, että hallituksen politiikka uhkaa syventää rasismia ja syrjintää.

Keväällä useat järjestöt esittivät yhteisen kannanoton, jossa he ilmaisivat huolensa siitä, että hallituksen politiikka uhkaa syventää rasismia ja syrjintää. Allekirjoittajina olivat muun muassa Ihmisoikeusliitto, Mannerheimin lastensuojeluliitto, Väestöliitto, Kehitysvammaliitto, Mielenterveyden keskusliitto, Seta, Suomen Unicef ja Pelastakaa lapset.

Me puhumme teoin -kampanjassa meni pieleen siis ennen kaikkea se, että ainakin osa sen kohderyhmästä kokee, ettei kampanja vastaa hallituksen arvoja. Silloin käy juuri niin kuin nyt: kampanjan sanoma ei ole uskottava. 

”Olemme ammattiliittona sitoutuneet vastustamaan rasismia ja syrjintää kaikin voimin. Juuri siksi emme voi osallistua tähän kampanjaan, johon hallituspuolueilla itsellään ei ole aikomusta sitoutua”, kommentoi JHL irtiottoaan.

Me puhumme teoin -kampanjan kanssa yhtä uskottava olisi esimerkiksi Atrian vegaanikamppis tai Alkon kamppis, jossa vannotaan absolutismin nimeen.

Iina Kansonen on MarkkinointiUutisten päätoimittaja, jonka mielestä organisaatiota on syytä myllätä, jos arvojen jalkauttaminen ei syystä tai toisesta onnistu.

MAINOS