🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.
– Prismalta ennustettiin, että ensimmäiset 20 000 tuotetta riittävät yli puoleksi vuodeksi. Ne menivät kahdessa päivässä.
Jenni Ahokas, 30, muistelee hymyillen tammikuuta 2023, jolloin hänen Smuuti Skin -brändinsä näki päivänvalon. Lanseeratut neljä tuotetta saavuttivat saman tien valtavan suosion.
Ahokas sanoo, että se on pitkälti TikTokin ansiota – ja kaiken lisäksi kampanja tehtiin lähes nollabudjetilla. Kuulostaa monen markkinoijan salaiselta haaveelta. Miten Ahokas siinä onnistui – ja vielä kilpaillulla kosmetiikkamarkkinalla?
"Se oli vähän niin, että shut up and take my money."
Ahokas on toiminut yrittäjänä vuodesta 2017, jolloin hän perusti korealaiseen kosmetiikkaan erikoistuneen verkkokaupan. Vuonna 2019 bisnes laajeni korealaisen kosmetiikan maahantuontiin. Â
Vuonna 2020 Ahokkaan mielessä alkoi kypsyä ajatus oman kosmetiikkabrändin perustamisesta. Ajatus sai alkunsa siitä, että Ahokkaan yrityksen valikoimasta ei löytynyt marketmyyntiin, esimerkiksi Prismaan, sopivia tuotteita.
– Moni korealainen kosmetiikkabrändi on liian hintava marketissa myytäväksi. Lisäksi useita tuotteita on vaikea ostaa marketista. Esimerkiksi etanaseerumi on suosituimpia tuotteitamme, mutta harva osaisi ostaa sitä Prismasta, Ahokas sanoo.
Niinpä hän alkoi suunnitella omaa, nimenomaan marketmyyntiin sopivaa korealaista kosmetiikkabrändiä. Asiat etenivät nopeasti: sopiva tehdas löytyi Koreasta kontaktien avulla, ja ensimmäinen palaveri tehtaan kanssa pidettiin vuonna 2021. Siitä alkoi aktiivinen tuotekehitys, ja ensimmäiset tuote-erät Ahokas sai Suomeen viime joulun välipäivinä.
"Nollalla eurolla ei tavoita missään muussa kanavassa sellaista määrää ihmisiä kuin TikTokissa."
Tammikuun 2023 alussa Prismaan lanseerattiin neljä ensimmäistä Smuuti Skin -tuotetta: puhdistusbalmi, kasvovesi, seerumi ja voide. Ideana tuotteissa on se, että tavallisesti monivaiheisen korealaisen ihonhoitorutiinin voi tehdä myös simppelisti neljällä tuotteella. Edullisin Smuuti Skin -tuote maksaa 12,90 ja kallein 14,90 euroa.
Smuuti Skinin tuotekehitystä varten tehtiin paljon tutkimusta. Muun muassa kohderyhmä haluttiin selvittää tarkasti. Smuuti Skinin kohderyhmä ovat alle 30-vuotiaat nuoret aikuiset. Ahokas hoksasi, että TikTok olisi hyvä kanava tavoittaa parikymppiset.
– Nollalla eurolla ei tavoita missään muussa kanavassa sellaista määrää ihmisiä kuin TikTokissa, Ahokas toteaa.
Hän oli perustanut TikTokiin oman tilin vuonna 2021, mutta aktivoitui siellä vasta vuotta myöhemmin, kun Smuutin tuotekehitys tuli ajankohtaiseksi. Ahokas päätti osallistaa heitä muun muassa pakkaussuunnitteluun, sillä hän tietää, että pakkauksella on suuri merkitys ostopäätökseen.
Huhtikuussa 2022 Ahokas laittoi TikTokissa pystyyn äänestyksen, jossa seuraajat saivat valita, millaisiin pakkauksiin Smuuti Skin -tuotteet pakattaisiin. Äänestys keräsi yli 100 00 näyttökertaa ja 217 kommenttia.
– Äänestyksen voitti pinkki-vihreä pakkaus. Tiiminikin oli sen kannalla, mutta musta se oli kamala. Valitsimme kuitenkin sen, mikä oli oikea päätös. Onneksi en tehnyt niin kuin itse ajattelin, vaan kuuntelin kohderyhmää, Ahokas sanoo.
Hän antoi seuraajiensa päättää myös sen, millainen pumppu kasvoveteen ja seerumiin tulisi. Näyttökertoja äänestykselle kertyi hieman yli 20 000 ja kommentteja 74.
– Tavallisesti brändit salailevat tuotteitaan viimeiseen asti, mutta mä päätin kysyä avoimesti, mitä kohderyhmä haluaa.
Avoimuus ja kohderyhmän osallistaminen kannatti. Kun Smuuti Skin -tuotteet viimein lanseerattiin, teki Ahokas niistä videon TikTokiin.
– Näytin, miten korealainen ihonhoitorutiini tehdään Smuutin tuotteilla. En edes kertonut videolla, mistä tuotteista on kysymys, mutta toki purkit näkyivät. Kiinnostus heräsi heti.
Ahokas teki myös toisen videon, jolla kertoi tarkemmin tuotteista. Tuolla videolla hän mainitsi myös, mistä tuotteita voi ostaa. Tuolloin Smuuti Skinin tuotteet olivat myynnissä Prismoissa ja Ahokkaan omassa verkkokaupassa. Verkkokauppa kaatui saman tien.
Ahokas kertoo kuvitelleensa, että olisi joutunut markkinoimaan tuotteitaan TikTokissa paljon enemmän, mutta sai huomata olleensa väärässä.
– Se oli vähän niin, että shut up and take my money, Ahokas nauraa.
Hän uskoo, että Smuuti Skinin suosio on monen asian summa. Yksi syy on henkilövetoisuus, Ahokas sanoo. Se on tehnyt tuotteet helposti lähestyttäviksi ja samaistuttaviksi.
Ahokas kertoo saaneensa kommentteja, joissa kerrotaan ”perinteisten mainossetien olleen lanseerauksesta ihmeissään”.
– Olen ollut aito oma itseni, Jenni Oulusta. Olen antanut tuotteille kasvot. Se on erilaista muiden brändien tekemiseen verrattuna.
Mutta suosioon on varmasti vaikuttanut myös se, että tuotteita voi ostaa marketista, Ahokas sanoo. Markethyllyssä Smuuti Skin erottuu muusta kosmetiikasta poikkeavalla ulkoasullaan ja sillä, että se on korealaista kosmetiikkaa.
Smuuti Skinin tuotteita ei edelleenkään ole mainostettu muualla kuin TikTokissa, Ahokas kertoo. Käytännössä markkinointibudjetti on siis ollut olematon. Hän kertoo saaneensa kommentteja, joissa kerrotaan ”perinteisten mainossetien olleen lanseerauksesta ihmeissään”.
Ahokas jatkaa edelleen TikTok-videoiden tekemistä, mutta Smuuti Skinin markkinointibudjetti saattaa tulevaisuudessa kasvaa, hän pohtii. Helsingin Sanomien etusivua Ahokkaalla ei ole tarkoitus ostaa, sillä sitä kautta viesti ei tavoita Smuuti Skinin kohderyhmää.
– Ehkä testaan seuraavaksi maksettua mainontaa TikTokissa tai muissa somekanavissa. Ulkomainontaakin olen miettinyt, Ahokas kertoo.
Hänellä on konkreettinen vinkki niille, jotka haaveilevat samanlaisesta sukseesta, minkä Smuuti Skin on saavuttanut.
– Ensinnäkin kohderyhmä on tosi tärkeää määritellä tarkasti. Tutki, mitä he tuotteelta haluavat ja tarvitsevat. Mulle selvisi tutkimuksissa, että nuoret ovat kiinnostuneita korealaisesta ihonhoidosta, mutta haluavat simppelin rutiinin. Tartuin siihen.
Mutta on Ahokkaalla toinenkin vinkki.
– Mun videoista paistaa läpi intohimo siihen, mitä teen. Olen oikeasti tosi kiinnostunut korealaisesta kosmetiikasta. Annan sen näkyä.