Kuva: Mikko Perttunen
Brändit

Jo joka kuudes franchising-yrittäjä työskentelee useamman brändin kanssa

4.10.2024 10:18
Mikko Perttunen
Yli puolet suomalaisista franchising-ketjuista arvioi palkkaavansa lisää työvoimaa seuraavan vuoden aikana.

Yli puolet Suomessa toimivista franchising-ketjuista uskoo palkkaavansa lisää työvoimaa seuraavan vuoden aikana. Tiedot pohjautuvat Franchising Barometri -selvitykseen, jonka on toteuttanut ketjuista riippumaton alan asiantuntijayritys Francon Franchise Consulting.

Kyselyyn haastateltiin 120 Suomessa toimivan franchising-ketjun toimitusjohtajaa tai ketjuliiketoiminnasta vastaavaa johtajaa. Vastaajista 25 edusti vähittäiskaupan alan, 36 ravintola-alan, 41 kuluttajapalvelualojen ja 18 yrityspalvelualojen ketjuja.

Yrityspalvelualojen ketjuissa henkilöstön määrän kasvuun uskoi jopa 72 ja ravintola-alan ketjuissa 64 prosenttia vastaajista.

Selvityksen mukaan jo joka viides franchising-yrittäjä on moniyksikköyrittäjä ja joka kuudes monibrändiyrittäjä eli sama yrittäjä toimii yrittäjänä useammassa eri ketjussa.

– Kaikkiin ketjuihin ja kaikille toimialoille malli ei sovi, mutta oikeissa olosuhteissa monesta yksiköstä ja useammasta kuin yhdestä brändistä on merkittäviä synergiaetuja. Silloin mallista hyötyvät kaikki: työntekijät, yrittäjä ja ketjut, yrittäjä Marko Lännenpää kertoo Suomen Franchising-yhdistyksen tiedotteessa.

Lännenpää operoi yhtiökumppaninsa Janne Paalasen kanssa yhtätoista Pancho Villa -ketjun ja kahta Bär Bar -ketjun yksikköä.

Franchising-sektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchising-ketjujen yhteenlasketuksi liikevaihdoksi arvioidaan 7 miljardia euroa. Ketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.

73 prosenttia ketjuista uskoo, että ketjun yksiköiden yhteenlaskettu liikevaihto tulee kasvamaan seuraavan vuoden aikana. 63 prosenttia ketjuista arvioi myös ketjun yrittäjien määrän kasvavan tulevan vuoden aikana.

Lue myös: Selvitys: Ainakin yhdeksän kymmenestä franchising-yrittäjästä selviytyy yrittäjyyden raskaista alkuvuosista – joka viides suomalaistaustainen ketju suunnittelee laajentumista maan ulkopuolelle

MAINOS