Jussi Ratilainen (Stubb), Veikko Kähkönen (Haavisto)
Viestintä

Johtavat viestijät: Haavisto kuuntelee ja kohtaa – Stubb loistaa esiintymis- ja mediataidoissa

6.2.2024 10:17
Mikko Perttunen
”Kumpi tahansa valitaan seuraavaksi presidentiksi, Suomi saa edustajakseen erinomaisen viestijän.”

Presidenttiehdokkaat Pekka Haavisto ja Alexander Stubb saavat kiitosta viestintätaidoistaan tuoreessa Viestinnän Pulssi -verkkopaneelissa. Tasaisen kisan kärkipaikan nappasi Stubb vajaan puolen pisteen erolla.

Suomalaiset johtavat viestijät arvioivat toiselle kierrokselle päässeiden kandidaattien viestintätaitoja verkkopaneelissa helmikuun alussa. Paneelissa vastaajia pyydettiin arvioimaan viisiportaisella asteikolla ehdokkaiden viestintätaitoja viidellä osa-alueella: esiintyminen, mediasuhteet, sosiaalinen media, keskinäisviestintä ja kielitaito.

Molemmat ehdokkaat saivat kiitosta, mutta viestintätaidoiltaan hieman paremmaksi arvioitiin Stubb, joka sai yleisarvosanaksi 4,4 kun Haaviston yleisarvosana oli 4.

Suurin ero kandidaattien välillä tuli kielitaidossa, josta Stubb sai täydet 5 pistettä Haaviston jäädessä 3,9 pisteeseen. Myös sosiaalisen median taidoissa Stubb teki lähes pisteen eron saamalla arvosanaksi 4,3 kun Haavisto arvosanakseen 3,5.

Lähde: Viestinnän Pulssi -paneeli, Procom

Keskinäisviestinnän alueen voitti puolestaan Haavisto 0,4 pisteen erolla Stubbiin arvosanalla 4,4, kun vastapeluri sai arvosanan 4. Keskinäisviestintään kuuluu ihmisten kohtaaminen ja kuunteleminen.

Sekä esiintymistaidoissa että mediataidoissa Haavisto sai arvosanaksi 4, ja Stubb puolestaan pisteikseen 4,5 ja 4,3.

– Kumpi tahansa valitaan seuraavaksi presidentiksi, Suomi saa edustajakseen erinomaisen viestijän, joka hallitsee esiintymisen, median ja kasvokkain kohtaamiset, verkkopaneelia ylläpitävän ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell toteaa tiedotteessa.

Lue myös: 🔍 Nuoret luovat arvioivat presidenttiehdokkaiden vaalijulisteet: ”Tulee mieleen Jenkki-purkan logo”

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Viestinnän Pulssi -paneeliin on ilmoittautunut yli sata viestintäjohtajaa, johtavaa konsulttia tai muuta johtavassa asemassa olevaa viestijää. Paneelin tulokset kerättiin 1.–2. helmikuuta.