Mikäli mietojen viinien myynti vapautuisi kokonaan, 49 prosenttia suomalaisista ottaisi ruokakaupan pääasialliseksi ostopaikakseen.
Tämä selviää IPG Mediabrands -konserniin kuuluvien tutkimustoimisto Kuulas Helsingin ja mediatoimisto Virta UM:n keväällä 2024 toteuttamasta tutkimuksesta, jossa tarkasteltiin suomalaisen viinin käytön nykytilaa sekä markkinareaktioita, mikäli viinin myynti vapautettaisiin asteittain.
Tutkimukseen haastateltiin yli 1 600 suomalaista, ja siinä syvennyttiin erityisesti tuhannen aktiivisen viininostajien näkemyksiin.
Erityisesti miehet ja edullisia viinejä haluavien segmentti hankkisi viininsä ruokakaupasta.
Suomalaisista 43 prosenttia säilyttäisi Alkon pääasiallisena ostopaikkanaan. Tähän ryhmään kuuluvat erityisesti iäkkäämmät kuluttajat sekä ne ostajat, joiden pääasialliset motiivit liittyvät korkeaan laatuun ja hyvään palveluun.
Suomalaisille oli tärkeää ostettavassa viinissä etenkin sen edullisuus, jonka merkitys korostuu erityisesti miehissä, vieläpä yli 35-vuotiaissa miehissä sekä heissä, jotka todennäköisimmin siirtäisivät viininostoksensa ruokakauppaan. Moni kuluttaja tarttuu helposti tuttuun ja aiemmin hyväksi koettuun tuotteeseen. Näin tekevät erityisesti yli 35-vuotiaat, halvimpien viinien ostajat ja ne, jotka eivät koe ymmärtävänsä viineistä.