Suunnilleen kaikille markkinoinnin ja myynnin ammattilaisille lienee selvää, että LinkedIn on mainio kanava B2B-asiakkaiden tavoitteluun. Mutta tavoittelisitko siellä B2C-asiakkaita vaikkapa Facebookin, Instagramin tai YouTuben sijasta?
Lokakuussa 2016 LinkedInissä aloitettiin tiettävästi ensimmäinen suomalainen niin sanottu "hybridikampanja", kun Live Nation alkoi mainostaa Kiss-yhtyeen toukokuun 2017 keikkaa Linkedin-yleisölle. Hybridikampanjalla tarkoitan tässä yhteydessä mainoskampanjaa, jonka kohdeyleisönä oli sekä B2B- että B2C-yleisöä.
Tuosta lähtien LinkedIniin on alkanut tulla entistä enemmän vastaavia kampanjoita, joissa kohdeyleisö on "sujuvasti sekaisin". Risteilyjärjestäjät ovat mainostaneet kokousmatkoja lapsiperheen kuvilla antaen ymmärtää, että on helppoa ottaa koko perhe mukaan isän tai äidin työmatkalle. Samoin Suomen Stand Up Club on mainostanut keikkojaan, joissa on ilmeisesti ollut tarkoituksena (kuten Kiss-kampanjassakin) puhutella sekä yksittäisiä kuluttajia että markkinoida tilaisuutta oivana ohjelmanumerona firman asiakastilaisuuteen, pikkujouluihin tai kick-offiin.
LinkedInissä nähdään valitettavan vähän suoraan B2C-yleisölle suunnattuja mainoskampanjoita, vaikka somesilmälaseilla katsottuna yleisönä on keskimäärin ostovoimainen joukko ihmisiä.
LinkedInissä nähdään valitettavan vähän suoraan B2C-yleisölle suunnattuja mainoskampanjoita
Voisin kuvitella LinkedInin käyttäjien kiinnostavan erityisesti sellaisia tuotteita tai palveluita kaupittelevia, joiden kohdeyleisöön korkeammin koulutettu ja/tai hyvätuloinen kansanosa kuuluu. Sellaisia toimijoita voivat olla vaikkapa sijoitusasuntoja kaupittelevat rakennuttajat, kiinteistövälittäjät, varallisuusvalmentajat, finanssi- ja lakipalvelujen myyjät, auto- ja venekauppiaat, yksityisiä terveydenhuolto- ja hyvinvointipalveluja tarjoavat yritykset, sisustussuunnittelijat ja kalustekauppiaat, matkailupalvelujen tarjoajat, fine dining -toimijat, kuntamarkkinointia tekevät sekä tapahtumamarkkinoijat.
Yhtään edellä mainitun toimijan puhtaasti B2C-fokusoitunutta mainoskampanjaa ei kuitenkaan ole omalle ruudulleni LinkedInissä osunut. B2B-kohderyhmää sentään on alettu jo ymmärtää tavoitella pienimuotoisesti mainonnallakin, ja muutamat hapuilevat hybridikampanjat on nähty, mutta siinä se.
LinkedInissä on pian 1,5 miljoonan suomalaista rekisteröitynyttä käyttäjää. Heistä palvelua käyttää kuukausittain noin 900 000, päivittäin noin 150 000 henkilöä. Onko se jo tarpeeksi suuri yleisö houkuttelemaan B2C-markkinoijia? Ovatko kohdennuskriteerit tarpeeksi hyviä tavoittamaan Sinun yleisösi – ja tiedätkö, mitä LinkedIn-mainonnan kohdennuskriteerit ovat? Tunnetko potentiaaliset asiakkaasi tarpeeksi hyvin, jotta osaat kohdentaa heille mainontaa juuri heille relevanteimmassa kanavassa?
Tom Laine on viettänyt Linkedinissä 17 vuotta, eikä suotta. Hän kirjoittaa kolumneissaan Linkedinistä ja sen vierestä.