Canva Pty Ltd
Digitaalisuus

Jopa kolmasosa ruuasta päätyy roskiin – rientävätkö digitaaliset kaksoset apuun?

14.5.2024 8:45
Mitra Vasara
Pilottiprojektissa vähittäiskauppiaalle tarjotaan tietoa hedelmien laadusta ja jäljellä olevasta kypsymisajasta, jotta myyjä voi hinnoitella tuotteet dynaamisesti.

Globaali IT-palveluyhtiö Tata Consultancy Services (TCS) arvioi, että noin kolmasosa ihmisille tuotetusta ruuasta menee vuosittain hukkaan. 

Yksi keino vähentää hävikkiä on elintarvikkeiden laadun reaaliaikainen seuranta. Seuranta voi hyödyttää kaikkia elintarviketoimitusketjun osapuolia viljelijöistä kuluttajiin. Menetelmä auttaa vähentämään ruoan pilaantumisesta ja hävikistä aiheutuvia taloudellisia tappioita sekä säilyttämään ruoan laatua ja ravintoarvoja.

TCS kehittää parhaillaan älykästä integroitua digitaalista alustaa elintarvikkeiden laadun arviointiin ja ennustamiseen. 

TCS:n mukaan 40–45 prosenttia maailman ruokahävikistä koostuu hedelmistä, vihanneksista ja juureksista. Toimitusketjun sisäinen ruokahävikki johtuu usein kysynnän ja tarjonnan epävarmuuksista, viiveistä tai ympäristöolosuhteiden muutoksista ketjun eri osissa. Tästä hävikistä muodostuu yli 1 100 miljardin euron taloudelliset tappiot vuodessa. 

MAINOS

TCS:n kehittämä alusta seuraa elintarvikkeiden laatua sekä tuoreutta ja arvioi datan pohjalta tuotteiden säilyvyyttä. Alusta hyödyntää esineiden internetiin pohjautuvia antureita, jotka voivat mitata esimerkiksi pH-arvoa, ilmanlaatua, kaasukoostumusta, painoa ja haihtuvia orgaanisia yhdisteitä. 

Alusta voi analysoida myös videomateriaalia. 

Alusta ottaa huomioon ympäristöolosuhteiden, kuten lämpötilan, ilmankosteuden ja valon voimakkuuden, muutokset ja simuloi siten elintarvikkeiden olosuhteita pelloilla sekä varastoinnin ja kuljetuksen aikana. 

TCS:n seuranta-alustaa voidaan käyttää ilmastoherkkien hedelmien kuten banaanin, mangon ja papaijan kypsymisajan ennustamiseen sekä perunan säilyvyyden ennustamiseen. Meneillään olevassa pilottiprojektissa vähittäiskauppiaalle tarjotaan tietoa hedelmien laadusta ja jäljellä olevasta kypsymisajasta, jotta myyjä voi hinnoitella tuotteet dynaamisesti. Jos esimerkiksi kolmella eri banaanierällä on eri kypsymisaika, ne voidaan hinnoitella eri tavalla kannattavuuden parantamiseksi ja jätteen vähentämiseksi.

MAINOS
MAINOS