Kauppojen hyllyille on alkanut ilmestyä joulukalentereita, vaikka päivisin on saatu nauttia vielä hyvinkin kesäisistä keleistä.
– On totta, että osa asiakkaistamme ei halua ajatellakaan joulua vielä pitkään aikaan. Samaan aikaan merkittävä osa meistä suomalaisista kääntää katseitaan kohti loppuvuoden juhlapyhiä ja joulunodotusta. Totuus on, että esimerkiksi joulukalenterit alkavat käydä kaupaksi jo aikaisesta syyskuusta lähtien, osan Tokmanni-myymälöiden ja -verkkokaupan joulukalentereista hankkiva teknokemian ostaja Tiina Lipponen kertoo Tokmannin tiedotteessa.
Lipponen lisää, että Tokmannille on tärkeää olla ostospaikka, josta erilaisia joulukalentereita voi hankkia jo sesongin alussa – tai oikeastaan jo ennen sitä. Moni asiakas kokee joulukalenterin hankinnan liittyvän myönteisellä tavalla joulun odotukseen.
– Seuraavan kalenterin valintaa saatetaan suunnitella pitkäänkin etukäteen. Kun mieleinen kalenteri löytyy, se halutaan ostaa mahdollisimman pian. Esimerkiksi erilaiset kosmetiikkakalenterit voivat nousta vauhdilla hiteiksi, jos ne ovat näkyvästi esillä joissakin maailmanlaajuisiksi viraali-ilmiöiksi nousevissa somesisällöissä, Lipponen kertoo.
Myyntisesonki joulukalentereille on verrattain lyhyt, syyskuusta marraskuuhun. Tokmannista kerrotaan, että kauppoihin kalenterit tuodaan mielellään jo hyvissä ajoin, jotta myymälähenkilökunta ennättää sijoittaa ne hyvin esille ennen vilkkaimman joulusesongin käynnistymistä. Sama pätee esimerkiksi koristevaloihin ja joulumakeisiin.
Enää kauppojen hyllyiltä ei löydy vain suklaakalentereita, vaan viime vuosina valikoima on kasvanut melkoisesti. Kalentereista löytyy esimerkiksi kosmetiikkaa, makeisia, leluja, lemmikkituotteita ja eroottisia lahjoja.
Monet asiakkaat hankkivat tänä päivänä Tokmannin mukaan myös useamman erilaisen joulukalenterin.