On vaikea kuvitella montaa ikonisempaa hahmoa kuin joulupukki. Pukki taitaa olla Jeesuksesta seuraava, jos mietimme maailmankuuluja, tunnistettavia hahmoja. Ei löydy Marveliltakaan vastaavaa.
Firmat ympäri maailman rakentavat pukin ympärillä pyörivää brändiuniversumia isolla rahalla. Coca-Cola markkinointibudjetteineen avaa latua, ja tuhannet brändit seuraavat ainakin 60 päivän ajan joka vuosi.
Ja mikä parasta, joulupukki on Suomesta. Ainakin omasta mielestämme. Meille suomalaisille ei ole suotu timanttikaivoksia, mutta meille on annettu mahdollisuus omia yksi maailman kuuluisimmista hahmoista.
Miksei meillä ole valtion tukemaa joulubudjettia, jotta voisimme ottaa joulusta kaiken irti?
Aasiassa asuessani olen kuitenkin huomannut, että monikaan ei osaa vastata, kun kysyn heiltä joulupukin kotimaata. Kun kerron joulupukin olevan Suomesta, moni innostuu. He uskovat väitteeseeni.
Vaikka me suomalaiset olemmekin sitä mieltä, että joulupukki on kansallisomaisuuttamme, niin ei valitettavasti ole.
Meillä on toki Rovaniemellä Joulupukin maa, ja suomalaisia pukkeja lähetetään joulun alla ympäri maailman. Se on kuitenkin aivan liian pientä piperrystä. Joulupukkilähettiläät esiintyvät usein pari päivää muutamalle sadalle ihmiselle.
Miksei meillä ole joulupukkineuvosta suhmuroimassa kansainvälisissä kabineteissa?
Emme ole rakentaneet minkäänlaisia kansainvälisiä kampanjoita joulun ympärillä. Miksei meillä ole valtion tukemaa joulubudjettia, jotta voisimme ottaa joulusta kaiken irti? Miksei meillä ole joulupukkineuvosta suhmuroimassa kansainvälisissä kabineteissa?
Joulupukki on siis vapailla markkinoilla ja helposti vaikkapa ruotsalaisten omittavissa. Osaisivatko he rakentaa pukin ruotsalaistamiseen pyrkivän kansainvälisen kampanjan? Onnistuisivatko he?
Totta helvetissä onnistuisivat. Ruotsalaisilla olisi alta aikayksikön tonttupoikabändi pystyssä ja konsolipeli tehtynä. Joulupukkielokuvan kuvaisi sama porukka kuin Interstellarin, ja sen jatko-osat olisi kirjoitettu vuoteen 2035 asti. Punanuttuisia toimintahahmoja tuuttaisi tuotantolinjalta vuorokauden ympäri. Tekoälypukit hoitaisivat matkavarauksia, ja joululentokoneet syöttäisivät vaikuttajia solkenaan elämysputkeen Kiirunassa.
Varmaan ruotsalaiset kehittäisivät jonkun seksikkään tarkemmin rajattua kohderyhmää puhuttelevan nyrkkeilijähahmonkin, koska Boxing Day on vielä hyödyntämätön mahdollisuus.
Joulupukki on suurin hyödyntämätön luonnonvaramme, ja punaisen kullan louhiminen vaatii investointeja.
Tällä esimerkillä haluan osoittaa, että hoidamme kansallista omaisuuttamme luokattoman huonosti. Otamme joulupukin itsestäänselvyytenä. Joulupukki on suurin hyödyntämätön luonnonvaramme, ja punaisen kullan louhiminen vaatii investointeja.
Ehdotankin, että leikkaamme koulutuksesta ja hankimme Temusta koko kansalle rapiat viisi miljoonaa tonttuasua. Velvoitamme kaikki suomalaiset käyttämään niitä marraskuun alusta joulun välipäiviin saakka. Lapa jäähän ja nimi lehteen. Samanaikaisesti palkkaamme Disneylandin ja Universal Studioiden parhaat suunnittelijat laajentamaan Rovaniemen joulumaata ja rakennamme maailman korkeimman hotellin, jäästä tietenkin.
Vain toimimalla voimme pelastaa suomalaisen joulun myös tuleville sukupolville.
Antti Toivonen on vuodesta 2009 Singaporessa asunut markkinointialan toimistojohtaja, kasvuyrittäjä ja elokuvantekijä. Hän on toteuttanut tiimeineen projekteja valtaosalle Aasian markkinoista.