Digitaalisuus

Kaalimadolle radiomainos tekoälyllä

15.5.2023 11:37
Mikko Perttunen
Ensimmäinen tekoäly loi tekstin avainsanojen perusteella, ja lopuksi valmis mainos syötettiin luonnollista puhetta tuottavalle tekoälylle.

Lauantaina Sanoman radiokanavilla kuultiin täysin tekoälyllä tuotettu spotti. Kaalimato hyödynsi radiomainoksessa Euroviisuhuumaa laittamalla tarjoukseen vihreät tuotteensa.

– Halusimme tarttua ajankohtaiseen ilmiöön ja ottaa haltuun päivän, jolloin vihreä on kaikkien huulilla, kertoo Kaalimadon toimitusjohtaja Mikko Rosén tiedotteessa.

Spotti eteni rivakasti ideasta tuotantoon: torstaina klo 11 pidetyssä palaverissa keskusteltiin tekoälyn hyödyntämisestä ja kuusi tuntia myöhemmin käsissä on valmis spotti.

"Kun idea ja faktat olivat selvillä, syötin tekoälylle tiettyjä avainsanoja."
MAINOS

– Kun idea ja faktat olivat selvillä, syötin tekoälylle tiettyjä avainsanoja ja pyysin tekemään ehdotuksia radiomainoksesta. Yhdistelin ehdotusten parhaat palat ja syötin tekstin luonnollista puhetta tuottavalle tekoälylle. Tämän jälkeen lisäsin spottiin Kaalimadon tunnusmusiikin, kuvaa Sanoman radioiden äänituotannosta vastaava Renny Järvinen prosessin kulkua tiedotteessa.

Järvinen kuitenkin muistuttaa, että vaikka tekoäly tuo joustavuutta nopeaan spottituotantoon, ei ääninäyttelijöiden tarvitse olla huolissaan työmahdollisuuksistaan.

– Tekoäly ei tule heitä korvaamaan, hän toteaa.

– Spotteja eri sisältö- ja äänivaihtoehdoilla voi tuottaa tekoälyn avulla nopeasti esimerkiksi taktisen tarjousmainonnan tarpeisiin. Spottien tuotanto tulee tulevaisuudessa olemaan helppoa kaikenkokoisille asiakkaille, lisää Sanoman audion liiketoimintajohtaja Kasper Kahila.

MAINOS
MAINOS