Viestintätoimisto Republicin, mainos- ja digitoimisto Redlandin sekä teknologiayhtiöiden Reason ja Pixels fuusiosta vuonna 2022 syntynyt Kaimana on lakkautettu. Uuden yhtiön rakennusvaiheeseen osuivat muun muassa koronapandemia, Venäjän käynnistämä sota, energiakriisi ja korkea inflaatio.
Teknologialiiketoiminta myytiin Valve Groupille jo viime vuoden lokakuussa. Vuonna 2009 perustettu kaupallisen viestinnän toimisto Republic palaa suomalaiseen toimistokenttään nyt vanhalla nimellään.
Lue myös: Valve Branding on ostanut Kaimanan teknologialiiketoiminnan
– Yritys rakentaa uudenlainen toimija oli rohkea ja näkemyksellinen, mutta ajoitus oli väärä. Sen vuoksi nyt on aika keskittyä taas täysillä siihen, jossa olemme todella hyviä, eli kaupalliseen viestintään, yrityksen toimitusjohtaja Jere Rinne (kuvassa) kertoo tiedotteessa.
Republicista kerrotaan, että kahden haastavan vuoden jälkeen on edessä paluu juurille, mutta ei kuitenkaan menneeseen:
– Vuodet eivät ole veljiä keskenään, joten uusvanhasta brändiuudistuksesta huolimatta emme ole nojaamassa nostalgiaan, Rinne summaa.
Muokattu klo 16.50: Otsikossa kerrottiin, että Kaimana on lakkautettu, mutta brändi jää vain historiaan, Republic jatkaa samalla y-tunnuksella.