Viikon viettäminen Cannes Lions -tapahtumassa on iso ajallinen investointi. Markkinointiuutisten viime viikolla paikan päällä tapaamien suomalaisten mukaan monella on vastuullaan tuoda tapahtuman oppeja oman työyhteisönsä hyödynnettäväksi.
Millaisia oppeja tapahtumaviikolta voi viedä mukanaan? Kysyimme S-brändin markkinointia johtavalta Niina Käkelältä sekä JCDecauxin tekoälykonsultilta Mika Hyötyläiseltä yksinkertaisen kysymyksen: mitkä asiat jäivät parhaiten mieleen festivaaliviikolta?
Käkelä osallistui festivaalille maksullisella passilla. Hyötyläinen oli paikan päällä ilman passia kiertämässä lukuisia virallisen ohjelman ulkopuolisia tapahtumia.
S-ryhmässä tehdään jo nyt montaa asiaa ihan samaan tapaan kuin maailmalla, sanoo Käkelä yleisenä huomiona seurattuaan puheenvuoroja.
– Muutaman esityksen jälkeen olen sanonut puoliksi vitsinä, että nuo olisivat voineet olla meidän slaideja, Käkelä naurahtaa.
Hän kertoo tutustuneensa Cannesissa useisiin luoviin töihin ja saanut tärkeitä oivalluksia, joita hän on jakanut välittömästi niin työkavereilleen kuin yhteistyökumppaneillekin.
Z-sukupolvi ja heihin vaikuttaminen ovat Käkelän omia lempiaiheita. Siksi hänen mieleensä jäi festivaaliohjelmasta erityisesti puheenvuoro, jossa käsiteltiin Kiinan z-sukupolvea.
"Muutaman esityksen jälkeen olen sanonut puoliksi vitsinä, että nuo olisivat voineet olla meidän slaideja."
– Kiina ja Suomi ovat kaukana toisistaan, mutta puheenvuoro antoi paljon ajateltavaa. Kannattaa vilkaista, miten jäniksen vuosi ja kulttuuriperimä näkyvät Kiinan z-sukupolven keräilemissä Kentucky Fried Chickenin pakkauksissa, Käkelä vinkkaa.
Hän jatkaa festivaalin oppien ottamista hyötykäyttöön tällä viikolla.
– Juhannuksen jälkeisen viikon ahmin tallenteita. Se on paras tapa laskeutua kohti kesälomaa.
Tekoälykonsulttina JCDecauxilla työskentelevä Mika Hyötyläinen oli Cannes Lionsissa ilman passia. Hän oli positiivisesti yllättynyt ilmaisohjelman laadusta.
– Täällä pystyy helposti sivistämään itseään pelkällä ilmaistarjonnalla. On itsestä kiinni, minkä verran oivalluksia saa mukaansa. Jos menee kuuntelemaan puheenvuoroja avoimin mielin ja keskittyy kunnolla, niin jokaisesta saa varmasti jotain mukaansa, Hyötyläinen sanoo.
Tarjolla oli Hyötyläisen mukaan paljon ohjelmaa kiinnostavista aiheista, joista hän mainitsee esimerkkeinä median, tekoälyn, luovuuden, verkkokaupan sekä myös maailmanpolitiikkaan pureutuvat puheenvuorot.
Kiinnostavimmaksi puheenvuoroksi Hyötyläinen koki Microsoftin isännöimän paneelikeskustelun tekoälyn vaikutuksesta markkinoijan työhön. Sessio pidettiin keskiviikkona otsikolla “AI unplugged”.
– Yksi panelisteista kiteytti tekoälyn merkityksen hyvin: meidän elinaikanamme ei tule olemaan yhtä merkittävää koko uraan vaikuttavaa hetkeä kuin tämä. Jos et nyt innostu ja lähde avoimin mielin mukaan, jäät auttamattomasti jälkeen, Hyötyläinen referoi.
Seuraavalla kerralla skannaan koko ilmaistarjonnan etukäteen läpi ja luon tarkemman ohjelman itselleni.
Tekoälyn taitavalla hyödyntämisellä ei panelistien mukaan pelkästään optimoida nykytekemistä vaan keksitään tavat kokonaan uusiksi.
– Se tuntuu jälkikäteen itsestään selvältä, mutta minun piti kuulla se ääneen sanottuna. Yritysten ei pidä pelkästään optimoida nykyistä tekemisen prosessia tekoälyn avulla vaan miettiä toimintatapojen kokonaisvaltaista uudistamista. Siinä onnistuvat yritykset ovat todennäköisimmin niitä, jotka selviävät tekoälyn aikakaudesta voittajina, Hyötyläinen pohtii.
Hän on jakanut oppeja kollegoilleen jo viime viikolla, ja työ jatkuu vielä ennen kesälomaa sekä elokuussa. Sen lisäksi Hyötyläinen aikoo jakaa oivalluksiaan Linkedinissä.
Hyötyläinen pohdiskelee jo osallistumistaan Cannesiin ensi vuonna. Hän tietää yhden asian, jonka aikoo tehdä eri tavalla kuin tänä vuonna.
– Seuraavalla kerralla skannaan koko ilmaistarjonnan etukäteen läpi ja luon tarkemman ohjelman itselleni. Tarjonnan määrä pääsi yllättämään positiivisesti, enkä ehtinyt paikan päällä metsästää kaikkien reilun 20 paikan tuntiaikatauluja.