Tietoturvayhtiö Check Point Software kertoo, että Suomessakin suosittu kiinalainen Temu-verkkokauppa on nyt hakkereiden uusi kohde. Vuonna 2022 avattu Temu on nopeasti saavuttanut suosiota tarjoamalla halpoja tuotteita suoraan kuluttajille. Se oli helmikuun alussa Google-kaupan ladatuin ostossovellus ja Apple-kaupassa listan toisena. Bloombergin mukaan sovellus ei ole niinkään nuorten vaan erityisesti vanhempien ikäluokkien suosiossa.
Check Point Softwaren kyberturvallisuustutkija Jeremy Fuchs kertoo, että viimeisen kolmen kuukauden aikana on rekisteröity yli 800 uutta domain-nimeä, jotka sisältävät nimen Temu. Tämä on osa laajempaa huijauskampanjaa, jossa käyttäjiä houkutellaan Temun palkkioilla antamaan kirjautumistietonsa.
Huijarit esimerkiksi lähettävät Temun nimissä sähköpostiviestejä, joissa vastaanottajan kerrotaan voittaneen Temu-palkkioita. Nämä viestit tulevat kuitenkin epäilyttävistä osoitteista ja sisältävät linkkejä, jotka johtavat kirjautumistietojen kalastelusivustoille. Huijausviestit luottavat brändin tunnettuuteen ja luovat kiireen tuntua väittämällä vastaanottajan olevan esimerkiksi ”tammikuun voittaja”.