Salesforcen tuoreen, 1,5 miljardiin käyttäjään perustuvan raportin mukaan teemme yhä enemmän ostoksia sosiaalisessa mediassa. Noin 13 prosenttia kaikesta kaupankäynnistä tapahtuu nyt sosiaalisen median kanavissa.
Tilastot perustuvat vuoden suurimman kulutusjuhlan, black fridaysta joulun kautta pitkälle tammikuuhun ulottuvan jakson aikana tehtyihin ostoksiin.
Tutkimus osoittaa, että kiinnostus sosiaalisen median kulutukseen houkuttelee yhä useampia kuluttajia. Maailmanlaajuisesti some-ostokset ovat kasvaneet 23 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden.
Myös pohjoismaiset kuluttajat tekevät ostoksia enemmän kuin koskaan sosiaalisen median kautta. Viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna Pohjoismaissa on nähty noin 20 prosentin kasvu. Samaan aikaan eri hakukoneiden kautta käyty kauppa laski 14 prosenttia ja suoraan yritysten verkkosivuilta tehty kauppa 32 prosenttia.
Raportista selviää myös, että yrityksistä ja tuotemerkeistä on tullut sosiaalisen median uusia ystäviä virtuaalisten ostoskeskusten muodossa. Neljä kymmenestä suomalaisesta internetin käyttäjästä seuraa tuotemerkkejä tai yrityksiä sosiaalisessa mediassa.