Yksi suurimmista digimarkkinoinnin lähitulevaisuuden murroksista on kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen käytöstä.
Kuluttajat suhtautuvat aiempaa kiinnostuneemmin verkon tietosuojaan ja siitä ollaan yhä tietoisempia. Euroopan GDPR:n kaltaiset suuret muutokset ovat vaatineet reagointia eri toimijoilta ympäri maailmaa.
Hubspotin The State of Marketing -raportista selviää, että 77 markkinoijista on valmistautunut siihen muutokseen, etteivät he enää tulevaisuudessa pääse käsiksi kolmannen osapuolen evästeisiin. 16 prosenttia vastaajista ei kuitenkaan ole valmistautunut tähän.
Raporttia varten tehtiin useita kyselyitä yhteensä yli 1200 B2B- ja B2C-markkinoijalle Australiassa, Kanadassa, Ranskassa, Saksassa, Japanissa, Singaporessa, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.
Kaiken kaikkiaan 86 prosenttia markkinoijista kertoo, että tietosuoja-asiat ovat muuttaneet heidän edustamiensa yritysten markkinointistrategiaa. viimeisen vuoden aikana. Lähes yhtä suuri osuus paljastaa, että markkinointitoimet ovat kokonaan tai osittain riippuvaisia kolmannen osapuolen evästeistä.
Yli puolet markkinoijista investoikin nyt vaihtoehtoisiin kohdentamismenetelmiin.
29 prosenttia suunnittelee käyttävänsä kohdennettua mainontaa sosiaalisessa mediassa, 28 prosenttia kerää tarvittavaa dataa suoraan asiakkailtaan, 27 prosenttia pohtii Googlen Topics API:n mahdollisuuksia.
Videosisällön merkitys korostuu.
Erityisesti lyhyt videosisältö, kuten Instagram Reels, Youtube Shorts ja Tiktok, jatkaa edelleen kasvuaan. Short-form-videoiden avulla mainostajat uskovat pystyvänsä antamaan itsestään rennomman ja viihteellisemmän kuvan.
Videolla onkin markkinoijien mielestä selvästi paras sijoitetun pääoman tuottoaste eli ROI. Vasta tämän jälkeen tulevat tehokkuudessa kuvasisällöt ja blogit.
Puolet selvitykseen vastanneista markkinoijista kertoo, että videosisällön merkitys korostuu nyt heidän markkinointistrategioissaan. Kuvien merkitys nousee kuitenkin lähes yhtä tärkeäksi. 24 prosenttia markkinoijista kertoo investoivansa videoon enemmän kuin mihinkään muuhun formaattiin vuonna 2023.
Short-form-videota tulee käyttämään tänä vuonna ensimmäistä kertaa 21 prosenttia vastaajista, ja yhdeksän kymmenestä jo short-form-videota käyttävästä markkinoijasta kertoo lisäävänsä investointeja siihen tai pitävänsä ne ainakin samalla tasolla.
Useampi vastaaja uskoo markkinointibudjettinsa nousevan kuin laskevan vuonna 2023.
Globaali taloudellinen tilanne huolestuttaa luonnollisesti myös markkinoijia. Useampi vastaaja kuitenkin uskoo markkinointibudjettinsa nousevan kuin laskevan vuonna 2023. Ainoastaan seitsemän prosenttia vastaajista odottaa budjetin laskevan.
Jos strategisia leikkauksia budjettiin on tehtävä, kohdistuvat ne vastaajien mukaan maksettuun some-sisältöön, printtimainoksiin, live-tapahtumiin, sähköpostimarkkinointiin ja fyysisiin mainoksiin.
Tekoälyn merkitys on tänä vuonna kasvanut valtavasti myös markkinoinnissa. Selvitykseen vastanneet markkinoijat työskentelevät keskimäärin viiden kampanjan parissa yhtäaikaisesti, joten automaatio on tiettyihin työvaiheisiin enemmän kuin tervetullutta. Selvityksen mukaan markkinoijat nimittäin käyttävät päivittäin keskimäärin kuusi tuntia kaikkeen muuhun kuin luovaan työhön.
42 prosenttia markkinoijista kertoo, että kampanjoiden määrä vuosineljännestä kohden kasvoi vuodesta 2021 vuoteen 2022, ja vaikuttaa siltä, että työtaakka tulee kasvamaan edelleen myös tänä vuonna. Vuonna 2023 markkinoijat arvioivat aloittavansa keskimäärin yhdeksän kampanjaa vuosineljännestä kohden.