Tämän vuoden Kansallisen mediatutkimuksen mukaan suomalaisten sanomalehtien lukeminen vaikuttaa olevan melkoisen digitalisoitunutta ja vakiintunutta. Sanomalehtien sisältöä lukee tutkimuksen perusteella viikoittain reilu neljä miljoonaa suomalaisista. Digitaalisen sisällön lukemien on osa arkea 63 prosentilla suomalaisista ja painetun lehden avaa lähes päivittäin edelleen 40 prosenttia suomalaisista.
Aikakauslehtien lukukanavana painettu lehti on edelleen hieman digitaalista suositumpi lukemistapa. Reilu kolme miljoonaa suomalaista lukee aikakauslehtiä painettuna tai digitaalisen vähintään kuukausittain.
Kotimaisesta toimitetusta sisällöstä ollaan valmiita maksamaan, ja lehdet tilataan pääosin kotiin. Lähes 60 prosenttia suomalaisista kertoo talouteensa tilattavan maksullista kotimaista sanomalehteä joko painettuna tai digitaalisena. Lähes puolet kertoo talouteensa tilattavan maksullista kotimaista aikakauslehteä. 17 prosentilla suomalaisista on tapana ostaa kotimaisten aikakauslehtien irtonumeroita.
Lue myös: Painettujen aikakauslehtien lukijamäärä väheni edelleen, mutta kasvajiakin oli
Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2023) toteutti Kantar Media Finland Oy MediaAuditFinlandin tilauksesta. Tutkimuksen tiedonkeruujaksot olivat 1.7.–31.12.2021, 11.1.–27.6.2022, 29.6.–31.12.2022 ja 10.1.–26.6.2023 ja haastateltavia oli yhteensä 23 441. KMT 2023 -tutkimuksessa oli mukana 84 aikakauslehteä, 144 sanomalehteä tai sanomalehden liitettä, 37 kaupunkilehteä ja 9 lehtipakettia.