Kari Hotakaisen tänään julkaistu Helmi-romaani on Keskon tietojen mukaan ensimmäinen kaupan oman brändin alla julkaistu kaunokirjallinen teos Suomessa. Se on myös ensimmäinen Keskon oman tuotemerkin kirja koskaan.
Helmi tulee myyntiin tänään yksinoikeudella Keskon päivittäistavarakaupoissa ympäri Suomen.
– Julkaisimme viime syksynä Keskon historiikin, ja rupesimme siinä yhteydessä pohtimaan Pirkan merkitystä Keskolle ylipäätään. Ehdotimme Keskolle yhteistyötä, ja kun siellä innostuttiin, otimme yhteyttä Kariin, Kustannusosakeyhtiö Siltalan toimitusjohtaja Arto Forstén sanoo.
Hotakaiselta myönteinen vastaus saatiin nopeasti.
"Se on normaali romaani, jonka olen kirjoittanut kovalla sykkeellä ja vilpittömästi."
Vaikka kirja julkaistaan Pirkka-kirjana, sen tekoprosessi eteni normaalin kaunokirjan kustannusprosessin mukaisesti. Teoksen sisältöön vaikuttivat vain kirjailija ja hänen kustannustoimittajansa.
– En koe, että julkaisu Pirkka-brändin alla on haaste teoksen arvostukselle. Se on normaali romaani, jonka olen kirjoittanut kovalla sykkeellä ja vilpittömästi, jakelija vain on Kesko. Tämä oli ihan selkeä asia minulle, Hotakainen kommentoi.
Keskolla asia nähtiin siten, että sekä Pirkka että Hotakainen ovat tunnettuja ja rakastettuja suomalaisia, ja myös kirjan teemat ovat lähellä ja samastuttavia.
– Kirjallisuus kuuluu kaikille. Se on osa arkea, kuten Pirkka-brändikin. Vaikka Pirkka mielletään pääasiassa elintarvikebrändiksi, on sen alla myös muita arjen tuotteita, ja myös yksittäisiä, asiakkaita yllättäviä tuotteita, kuten vaikkapa Pirkka-fanituotteet, Keskon käyttötavaroiden osto- ja myyntijohtaja Hannele Åberg sanoo.
Kirjan ensimmäinen painos on iso, 35 000 kappaletta, ja teos on jakelussa K-ruokakaupoissa. Åberg ei vielä lähde lupaamaan jatkoa Pirkka-kirjoille, mutta ei myöskään tyrmää ajatusta:
– Ensin katsotaan tuloksia ja sitten keskustellaan tulevaisuudesta, hän toteaa.