Kärkimedian medioissa alkoi viime viikolla kampanja, jolla halutetaan herätellä kotimaisia mainostajia valitsemaan kotimainen media. Kampanja on näkynyt etu- ja kokosivun mainoksina Kärkimedian edustamissa lehdissä.
Kärkimedia on 34 sanomalehden yhdessä omistama myynti- ja markkinointiorganisaatio. Lehtien joukkoon kuuluvat muun muassa Helsingin Sanomat, Aamulehti, Kaleva ja Turun Sanomat. Mukana kampanjassa ovat myös Suomen Journalistiliitto, Suomalaisen työn liitto ja Uutismedian liitto.
Kampanjassa halutaan muistuttaa, että vuodesta 2017 ulkomaiset toimijat ovat kasvattaneet osuuksiaan suomalaisesta mediarahasta peräti 152 prosenttia. Kotimaisten toimijoiden kasvu on ollut samaan aikaan 28 prosenttia.
Vuonna 2022 Suomessa yritykset panostivat sosiaalisen median mainontaan ja hakukonemainontaan 458 miljoonaa euroa eli jopa 2,5-kertaisen määrän verrattuna vuoteen 2017. Summa on yli 65 prosenttia koko verkkomainonnan määrästä.
Haluamme pysäyttää mainostajat pohtimaan nykytilannetta.
– Haluamme pysäyttää mainostajat pohtimaan nykytilannetta, kuinka paljon omasta markkinointibudjetista ulkomaiset mainosjätit jo vievät? Kun mainonnan investoinnit jäävät Suomeen, varmistetaan mediataloissa jatkossakin laadukas journalismi ja työpaikat, Kärkimedian toimitusjohtaja Juuso Liljeroos toteaa tiedotteessa.
Digimainonnan ja -markkinoinnin yhteisö IAB Finlandin tutkimuksen mukaan vain 14 prosenttia mainostajista pitää kotimaisiin julkaisijoihin tai toimijoihin panostamista tärkeänä tekijänä ohjelmallisessa ostamisessa tai digimainonnassa ylipäätään. Mediatoimistoistakin vain 26 prosenttia nosti kotimaiset julkaisijat vastuullisuuden tärkeimpien osa-alueiden joukkoon.