Canva Pty Ltd
Myynti

Kasvu Open: Pk-yritysten suurin osaamisvaje on myynnissä ja markkinoinnissa

30.4.2024 11:44
Mitra Vasara
Työllisyysvaikutuksen näkökulmasta erityisesti kasvuvaiheen yritysten tukeminen luo uusia työpaikkoja Suomeen.

Myynti ja markkinointi on julkaisun mukaan yritysten merkittävin kehittämistarve vuodesta toiseen, sillä näiltä alueilta löytyy yritysten suurin osaamisvaje. Muut kehittämistarpeet ovat rahoitus ja henkilöstöresurssit.

Yritysten liikevaihdon kasvutavoitteet ovat suuremmat kuin viime vuonna. Samalla kuin yritysten liikevaihdon tavoitteet ovat kasvaneet, niiden rahoitustarve on lisääntynyt. Yritystuet ovat yleisin yritysten kasvusuunnitelmaan kirjatuista rahoitustavoista. Niitä suunnittelee käyttävänsä 74 prosenttia kaikista tutkituista yrityksistä. Noin puolet yrityksistä suunnittelee vaihtoehtoisesti lainarahoitusta tai sijoituksia.

Henkilöstön suhteen yritysten keskimääräinen tavoite on lähes tuplata yritysten yhteenlaskettu henkilöstömäärä seuraavan kolmen vuoden kuluessa. Henkilöstön määrä ja henkilöstön osaaminen ovat suurimmat yritysten kasvua jarruttavat tekijät rahoituksen ohella, riippumatta yritysten toimialasta.

Eniten kasvutahtoisia yrityksiä on ICT-, teollisuus- sekä terveys-, hyvinvointi- ja sosiaalipalvelualalla. Yleisimmät kasvusuunnitelman toimenpiteet eivät eroa toimialojen välillä. Kaikilla toimialoilla kärjessä ovat uusien asiakkuuksien hankkiminen, myynnin ja markkinoinnin kehittäminen ja henkilöresurssien lisääminen.

MAINOS

Näkymiä pk-yritysten kasvusta -julkaisu perustuu 202 pienen ja keskisuuren yrityksen tietoihin. 

Tiedot on kerätty digitaalisen Kasvuyritysanalyysi-työkalun kautta kevään 2024 aikana. 

Yritysten tiedot ovat anonyymejä. 

Yritykset on valittu mukaan vuoden 2024 Kasvupolku-ohjelmiin. Niiden kasvutahto on tunnistettu neljällä kriteerillä: markkinapotentiaali, kasvukyky, tiimi ja näytöt. 

Julkaisun vertailuaineisto perustuu yritysten Kasvuyritysanalyysin kautta vuosina 2020–2023 antamiin tietoihin (n=2500).

MAINOS
MAINOS