Unsplash
Digitaalisuus

Katsaus SaaS-vuoteen 2023: epävakaa taloustilanne näkyy, mutta hinnoittelumalleihin tulossa pelivaraa

19.1.2023 11:55
Satu Hurme
Saksalainen SaaS-hankintayhtiö Sastrify julkaisi raportin, joka ennustaa tämän vuoden SaaS-trendejä.

Lähes kaikki yritykset käyttävät vähintään yhtä SaaS-välinettä, selviää saksalaisen hankintayhtiö Sastrifyn tuoreesta raportista. Keskimäärin yritykset käyttivät 96 SaaS-sovellusta viime vuonna. Maailmanlaajuisesti sovelluksiin käytettiin 675 miljardia dollaria.

Hankalasta taloustilanteesta huolimatta yritykset sijoittavat SaaS-palveluihin jatkossakin, raportti ennustaa. Ostajien on kuitenkin huomioitava, että palveluiden hinnat nousevat. Raportissa esitetyn arvion mukaan hinnat voivat nousta jopa 35 prosenttia vuoden 2025 loppuun mennessä. Noin 61 prosenttia SaaS-palveluntarjoajista on nostanut hintojaan.

MAINOS

Brittiläisen sijoituspankki GP Bullhoundin tekemän European SaaS survey -kyselyn mukaan vuosi 2022 ei ollut SaaS-palveluntarjoajille taloudellisesti huono. Jatkuvan vuosilaskutuksen (ARR) mediaani nousi 20 prosentista 40 prosenttiin viime vuonna yrityksillä, joiden liikevaihto on 25–50 miljoonaa euroa.Kyselyn mukaan kolmasosa SaaS-palveluntarjoajista aikoo kasvattaa pääomaansa tämän vuoden aikana.

Hintojen nousun myötä SaaS-palveluiden sopimuksia neuvotellaan uudelleen. Pidemmät sopimukset takaavat, että kustannusten nousu on ennustettavampaa. Lisäksi yrityksillä on valittavanaan yhä enemmän erilaisia SaaS-palvelupaketteja. 

Selkein trendi SaaS-palveluissa on hinnoittelumallien muutos, josta nähtiin viitteitä jo viime vuonna. Käyttöperusteisessa hinnoittelumallissa palveluiden käyttöä voidaan laskea oikeastaan millä tahansa mittarilla, esimerkiksi lähetettyjen sähköpostien määrällä tai sillä, kuinka paljon sovelluksissa on tallennettu dataa.

Palvelun ostajan näkökulmasta käyttöperusteisen laskutuksen ongelma voi olla kustannusten vaikea ennustettavuus. Toisaalta yrityksen ei tarvitse maksaa mistään turhasta tai käyttämättömistä palveluista. 

Käyttöperusteisuus ei sulje pois sitä, etteikö yritys voisi sopia palveluntarjoajien kanssa alennuksia esimerkiksi suuresta käytöstä.

MAINOS
MAINOS