Walmart
Digitaalisuus

Kaupan alan jättiläinen Walmart panostaa nyt metaversumiin – onko tässä myös S-ryhmän ja Keskon tulevaisuus?

27.9.2022 11:55
Toni Rajamäki
Walmart tekee ensimmäisen kokeilunsa metaversumissa.

Useat isot brändit ovat jo tehneet ensimmäisiä kokeilujaan metaversumissa, mutta suomalaisbrändit ovat vielä jääneet sivustakatsojiksi. Mutta mikäli historia toistaa itseään, myös suomalaiset seuraavat trendejä ja lipuvat metaversumiin ajan myötä.

Tällä hetkellä edelläkävijäbrändit raivaavat metaversumissa tietä muille. Kaupalliset mahdollisuudet ovat vielä rajalliset, mutta jos ja kun metaversumi tekee todellisen läpimurron, edelläkävijät ovat tuolloin valmiina takomaan tulosta. Edelläkävijäbrändien toimintaa seuraamalla myös suomalaisyritykset oppivat, millaisia mahdollisuuksia metaversumi tarjoaa myynnin kasvattamiseen ja brändin rakentamiseen.

Juuri nyt yksi mielenkiintoisimmista tienraivaajista on yhdysvaltalainen vähittäiskauppaketju Walmart, jonka suunnitelmat saattavat kertoa siitä, mihin kaupan alalla mennään tulevaisuudessa – myös Suomessa. Tiettävästi Suomen kaupan alan kärkitoimijat S-ryhmä ja Kesko eivät ole vielä lähteneet mukaan metaversumivillitykseen, mutta Walmartin kaltaisten edelläkävijöiden kokemukset saattavat laittaa vauhtia myös muihin alan toimijoihin.

MAINOS

Walmart kertoi metaversumihankkeestaan maanantaina. Yhtiö avaa Roblox-alustalle kaksi erilaista virtuaalimaailmaa, joissa ihmiset pääsevät viihtymään eri tavoilla ja tutustumaan Walmartin tuotteisiin. Walmartin mukaan Roblox-alustalla on jo 52 miljoonaa päivittäistä käyttäjää, jotka kaikki pääsevät vierailemaan Walmartin virtuaalimaailmoissa.

Maailmojen nimet ovat Walmart Land and Walmart’s Universe of Play. Niissä pystyy muun muassa testaamaan eri brändien digitaalisia vaatteita, pelaamaan pelejä ja osallistumaan musiikkikonsertteihin.

– Tulemme esiin suurella tavalla. Luomme yhteisön, sisältöä, viihdettä ja pelejä lanseeraamalla Walmart Landin ja Walmart's Universe of Playn, sanoo Walmartin markkinointijohtaja William White tiedotteessa.

Koko hankkeen taustalla on halu tavoittaa nuoret, jotka ovat ottaneet Robloxin vahvasti omakseen.

– Roblox on yksi nopeimmin kasvavista ja suurimmista alustoista metaversumissa, ja tiedämme, että asiakkaamme viettävät siellä paljon aikaa. Keskitymme siis luomaan uusia ja innovatiivisia kokemuksia, jotka innostavat heitä. Olemmet tehneet samaa yhteisöissä, joissa he asuvat, mutta nyt teemme sitä myös virtuaalimaailmoissa, joissa he pelaavat, White jatkaa.

MAINOS
MAINOS