Vähittäiskaupan myynnin lasku on jatkunut tänä vuonna, mutta Kaupan liitto ennustaa sen kääntyvän maltilliseen nousuun jo ensi vuonna.
Vielä loppuvuoden aikana myynti putoaa liiton arvion mukaan noin prosentin. Tukku- ja b2b-kauppaa vaikeuttavat edelleen asuinrakentamisen lama ja teollisuuden vähäiset tilaukset, ja lähikuukausien odotetaankin olevan vielä vaikeita.
Kaupan liiton mukaan tavaratalokauppa kääntyi kasvuun jo heti alkuvuodesta, samoin maltillisemmin päivittäistavarakauppa. Finanssikriisiä edeltäviä kasvuprosentteja ei kuitenkaan ole vielä näköpiirissä.
Erikoiskauppa ja varsinkin sen suuret alat, rautakauppa, kodintekniikka, sisustus- ja urheilukauppa, ovat sen sijaan kutistuneet edelleen. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa kiinalaisten alustajättien vyöry kotimaisille markkinoille.
– Kuluttajien hintavetoisuus on heijastunut suoraan niin sanotun halpakaupan kasvuun, joka on kevään aikana jatkunut muuta vähittäiskauppaa nopeampana. Sen kasvu on kuitenkin hidastunut viime keväästä, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo tiedotteessa.
Kannattavuutta syö tällä hetkellä esimerkiksi yllättäen moninkertaistuneet Kiinan merirahtien kustannukset. Tämä vaikuttaa voimakkaasti myös halpakauppaan.
Kaupan liitto kertoo, että heikkenevä työllisyys ja hidas talouskasvu vahvistavat kuluttajien epävarmuutta, ja syyskuussa kiristyvä yleinen arvonlisäveroprosentti syö omalta osaltaan ostovoimaa. Vaikka korkotaso alkaakin laskea syksyn mittaan, se näkyy kuluttajien kukkarossa vasta viiveellä.
– Korot eivät myöskään palaudu entiseen poikkeukselliseen nollakorkomaailmaan ainakaan lähivuosina, ja siten niiden tuomat kustannukset niin kuluttajille kuin yrityksillekin pysyvät alkuvuotta 2022 suurempina, Kurjenoja muistuttaa.
Talouskasvu voi tosin olla arvioitua nopeampaa tai hitaampaa.
Liiton mukaan ensi vuodelle ennustettu vähittäiskaupan kasvu voi jäädä toteutumatta, mikäli esimerkiksi julkisen sektorin velkaantumisen hidastamiseksi tehdään uusia ostovoimaa leikkaavia veropäätöksiä. Myös kansainvälinen turvallisuustilanne voi heikentyä ja luoda yllättäviäkin lisäkustannuksia esimerkiksi logistiikkaan. Varsinkin erikoiskaupan hidas digitalisoituminen ja vähäiset resurssit tutkimukseen ja innovaatioihin voivat vähentää tuottavuutta ja kansainvälistä kilpailukykyä, jolloin markkinoita voidaan menettää ulkomaiselle kaupalle.
Toisaalta talouskasvu voi lähteä liikkeelle ennakoitua nopeammin tai vahvemmin ja työllisyys kääntyä kasvuun aiemmin, mikä voi kirittää kulutuskysyntää ja vähittäiskauppaa. Kasvava ostovoima voi tällöin piristää varsinkin erikoiskauppaa.