Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Tänä vuonna kilpailuun osallistui yhteensä 21 kauppakeskustekoa neljässä kategoriassa.
Markkinointi ja viestintä -kategoriassa palkittiin raisiolaisen Myllyn Tiktok-sisältökonsepti. Päähenkilönä Tiktokissa on kauppakeskuksen maamerkki Myllyntorni, joka velmuilee humoristisesti muille torneille ja osallistuu ajankohtaisiin tapahtumiin. Kampanjan julkaisuilla on Tiktokissa yhteensä jo yli 16 miljoonaa näyttökertaa. Konsepti sitoutti erityisesti nuoria asiakkaita.
"Myllyntornilla on itseironinen brändipersoona."
– Olimme pitkään pohtineet Tiktokin hyödyntämistä markkinoinnissa, mutta emme heti pystyneet määrittelemään Myllylle sopivaa ja erottuvaa kulmaa sisällöille. Halusimme tavoittaa nuoret ja sitouttaa heidät Myllyn brändiin. Myllyntornilla on itseironinen brändipersoona, jonka avulla se naurattaa seuraajia hyväntahtoisesti, Kauppakeskus Myllyn markkinointipäällikkö Mira Salo kertoo tiedotteessa.
Lue myös: Raision Myllyllä neljättä kertaa perättäin kauppakeskusten paras maine
Myllyn yhteistyökumppanina Tiktok-sisältökonseptin rakentamisessa on toiminut Parcero Marketing Partners.
– Brändeiltä edellytetään Tiktokissa rohkeutta poiketa perinteisestä brändisisällöstä. Liian tiukat brändilinjaukset voivat tukahduttaa luovuuden ja parhaiden ideoiden syntymisen. Tärkeämpää on alustan, digitaalisen kulttuurin ja ihmisyyden ymmärtäminen, Parceron strategi ja asiakkuusjohtaja Heikki Kyllönen toteaa.
Varsinais-Suomi juhli markkinointi ja viestintä -kategoriassa, sillä Turun Hansakorttelin Piispis-munkin ympärille rakennettu yhteisöllinen tapahtuma sai tuomaristolta kunniamaininnan.
Lue myös: ”Pistsiitsitvielviissattaapiispist ja tee siitsit veistos”
Uusien palveluiden ja asiakaskokemuksen kehittämisen kategoriassa palkittiin Vantaan Myyrmanni ja kunniamaininnan sai hämeenlinnalainen kauppakeskus Goodman.
Vastuullisuuden kategoriassa voittaja oli lauttasaarelainen Lauttis ja kunniamaininnan sai Lahden kauppakeskus Trio.
Digitaalisuuden ja uuden teknologian hyödyntämisen kategoriassa voitti jyväskyläläinen kauppakeskus Seppä.
Tämän vuoden kolmannella vuosineljänneksellä kauppakeskuksissa oli kävijöitä keskimäärin 2,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kävijämäärien kasvu jatkui vahvimpana pääkaupunkiseudulla.
Elokuussa myynti kasvoi hienoisesti viime vuoteen verrattuna, kun taas heinä- ja syyskuussa kokonaismyynti pieneni.
Kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä kauneus- ja hyvinvointipalvelujen myynti kasvoi lähes kymmenen prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Toimialan kasvu on viimeisen vuoden aikana ollut erityisen vahvaa suurten kaupunkien ulkopuolisissa kauppakeskuksissa.
Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste oli syyskuun lopussa koko maassa keskimäärin 95,3 prosenttia. Pääkaupunkiseudun ulkopuolisten suurten kaupunkiseutujen kauppakeskuksissa liiketiloista oli syyskuun lopussa vuokrattuna lähes 97 prosenttia.