Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa 5,1 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Myynti kasvoi nimellisesti 0,7 prosenttia, mutta inflaatiokorjattuna supistui 0,8 prosenttia.
Kauppakeskusten eri toimialoista vahvin kasvu kirjattiin kauneus- ja hyvinvointipalvelujen myyntiin, joka kasvoi lähes 15 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myös kauneuden ja terveyden tuotteiden myynti jatkoi kasvuaan, mutta kasvuvauhti hidastui hieman ja oli nyt kahdeksan prosenttia.
Eniten väheni viihde- ja vapaa-ajan palvelujen, sisustamisen ja kodintavaroiden sekä vapaa-ajan tuotteiden myynti. Myös muodin ja asusteiden myynti jäi noin kolme prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa pienemmäksi.
Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste oli kesäkuun lopussa koko maassa keskimäärin 95,4 prosenttia, eli hivenen korkeampi kuin maaliskuussa. Alueellisesti korkeimmat käyttöasteet löytyvät edelleen pääkaupunkiseudun ulkopuolisten suurten kaupunkiseutujen kauppakeskuksista.